1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، bahador44@gmail.com
چکیده: (17314 مشاهده)
اهداف: مهمترین مهارت ضمن تدریس، برقراری ارتباط موثر استاد با دانشجو است. رابطه استاد با دانشجو در کلاس درس از نوع روابط پیچیده انسانی است که عوامل متعدد و گوناگونی در آن موثرند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه انجام شد.
روشها: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد و براساس روش سرشماری همه دانشجویان (147 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند . برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته دارای 24 سئوال در پنج سطح اصلی گشودگی، همدلی، حمایتگری، مثبتگرایی، و تساوی و دو سطح فرعی تشابه و تضاد و محیط آموزشی استفاده شد. دادههای جمعآوریشده به نرمافزار SPSS 16 وارد و با آزمونهای T مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: حفظ حرمت و احترام دانشجو توسط استاد (83/0±60/3)، رعایت عدالت در برخورد با دانشجویان توسط استاد (97/0±40/3) و انتقادپذیری استاد (95/0±38/3) مهمترین و پایبندی به اصول و اعتقادات مذهبی (41/1±97/1)، جنسیت (50/1±03/2) و سن استاد (39/1±19/2) کماهمیتترین عوامل موثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه بود .
نتیجهگیری: حفظ حرمت و احترام دانشجو، رعایت عدالت در برخورد با دانشجویان، انتقادپذیری و انعطافپذیری از موثرترین عوامل در برقراری ارتباط استاد با دانشجویان هستند.
Bahador H., Faraji Armaki A., Ghorbani R., Dehghani E.. Effective Factors on Communication between Teacher and Student Medical Students of Basic Sciences Level View. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :195-200 URL: http://edcbmj.ir/article-1-399-fa.html
بهادر حمیدالله، فرجی ارمکی اکبر، قربانی راهب، دهقانی الهام. عوامل موثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو؛ دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :195-200