1- گروه فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- گروه فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، kamalnosrati1367@yahoo.com 3- گروه برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران 4- گروه برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و آموزش، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (11404 مشاهده)
اهداف: امروزه حرفهایگری معلمان، توانمندسازی معلمان و افزایش کیفیت تعلیم در گرو آموزش معلمان در طول دوره حرفهای بهصورت مداوم است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی همبستگی قابلیتها و نیازهای مربیان امور تربیتی بود.
روشها: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر در جامعه 850نفری مربیان امور تربیتی مدارس راهنمایی شهر اصفهان انجام شد و 128 مربی به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته شامل 21 گویه در دو بخش قابلیتهای مربیان امور تربیتی و احساس نیاز مربیان امور تربیتی به آموزشهای ضمن خدمت بود. ضریب پایایی پرسشنامه 88/0 برآورد شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه و تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: همبستگی بین قابلیتها و نیازهای مربیان تنها در 9 گویه (همبستگی منفی به معنی فزونی نیازها بر قابلیتها بود) معنیدار بود. بین نظرات مربیان در مورد "نیاز به آموزشهای ضمن خدمت"، با توجه به تجربه کاری، تفاوتی وجود نداشت. بیشترین نمره میانگین مربوط به "استفاده از روشهای جدید تدریس" بود که در هر سه گروه از مربیان مقدار آن بیشتر از 4 بود.
نتیجهگیری: برنامهریزان آموزشهای ضمن خدمت مربیان امور تربیتی باید به هنگام تعیین محتوای این آموزشها، قابلیتها و نیازهای مربیان را تواماً مورد ملاحظه قرار دهند.
Bakhtiyar Nasrabadi H.A., Najafi M., Nosrati Heshi K., Biramipour A., Cheraghyan Radi A.. Nature of In-Service Teachings of Educators. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :7-12 URL: http://edcbmj.ir/article-1-403-fa.html
بختیارنصرآبادی حسنعلی، نجفی محمد، نصرتی هشی کمال، بیرمی پور علی، چراغیان رادی امین. ماهیت آموزشهای ضمن خدمت مربیان امور تربیتی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :7-12