مقدمه. سالهاست که ارایه دروس نظری به دانشجویان و دانشآموزان به شیوه سنتی سخنرانی ادامه دارد و هر دو گروه اساتید و فراگیران از کمبازدهی و کسلکنندگی کلاسها ناراضیاند. امروزه در دنیا هیچ فعالیتی در زمینههای علم و فنّاوری، اقتصاد و حتی فکر و اندیشه بهصورت فردی انجام نمیشود. کار گروهی یکی از روشهای اصلی تدریس است و باید دانشآموزان و دانشجویان به انجام کار گروهی تشویق شوند. کار و بحث گروهی، در عین اینکه روشهای آموزشی هستند، هدف نگرشی بسیار مهمی نیز تلقی میشوند. کار گروهی فرصت ایجاد نگرشهای مثبت نسبت به مدرسه و دانشگاه و علم را در ذهنهای دانشآموزان و دانشجویان بهوجود میآورد و تعامل عاطفی را بین آنها تقویت میکند. هدف اصلی از ارایه و گردآوری این مقاله، بررسی و شناساندن بهتر روش تدریس در گروههای کوچک یا همان بحث گروهی بود.
نتیجهگیری. کار و بحث گروهی، دانشآموزان را با مشکلاتی که در بزرگسالی بر سر راه زندگی اجتماعی آنها وجود دارد، آشنا میکند و راه مقابله و برطرف کردن مشکلات را به آنان میآموزد. در واقع این نوع آموزش، تمرینی کوچک برای رسیدن به زندگی اجتماعی بهتر است. در جریان کار گروهی، فراگیر علاوه بر تجربهاندوزی در تقسیم کار و مسئولیت، تجربیاتی نیز در زمینه مدیریت و سازماندهی فعالیتها بهدست میآورد. شرکت در کار و بحث گروهی باعث یادگیری عمیقتر و ماندگارتر میشود.