[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 164-159 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تزریقات با استفاده از بیمارنما بر میزان یادگیری و اضطراب دانشجویان
حمیدرضا ابراهیمی فخار ، داود حکمت پو 1
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، dr_hekmat@arakmu.ac.ir
چکیده:   (19357 مشاهده)

اهداف: محدودیت‌های آموزش بر بالین بیمار، نیاز به بازنگری روش‌های آموزشی را بیشتر نموده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش روش‌های مختلف تزریقات به روش شبیه‌سازی با بیمارنما بر میزان یادگیری و اضطراب دانشجویان گروه پزشکی انجام شد.

روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در 179 دانشجوی دارای واحد تزریقات گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 که به روش سرشماری انتخاب شدند انجام شد. از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، آزمون اضطراب‌سنج بِک و چک‌لیست عملکرد تزریقات برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. پس از ارایه دروس نظری و عملی برای کل نمونه‌ها، دانشجویان به‌صورت تصادفی به دو گروه 87نفری شاهد و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش اضافی با بیمارنما قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 17 و آزمون‌های T مستقل و همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین میزان مهارت انجام تزریقات در گروه آزمایش 7/4±4/72 و در گروه شاهد 1/6±1/58 بود (0001/0>p). میانگین میزان اضطراب در زمان انجام تزریقات در گروه آزمایش 9/2±3/9 و در گروه شاهد 3/7±8/16 بود (0001/0>p) . با افزایش میزان یادگیری در گروه آزمایش، میزان رضایت‌مندی نیز به‌طور معنی‌داری بیشتر شد.

نتیجه‌گیری: روش آموزش تزریقات به‌صورت تلفیقی با بیمارنما علاوه‌بر افزایش میانگین یادگیری و کاهش اضطراب حین انجام انواع تزریقات، میزان رضایت‌مندی دانشجویان گروه‌های مختلف پزشکی را افزایش می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، اضطراب، بیمارنما، تزریقات
متن کامل [PDF 491 kb]   (4095 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/2/11 | پذیرش: 1392/6/17 | انتشار: 1392/6/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi Fakhar H.R., Hekmatpou D.. Effect of injection teaching by simulated patient on learning and anxiety level of students. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :159-164
URL: http://edcbmj.ir/article-1-429-fa.html

ابراهیمی فخار حمیدرضا، حکمت پو داود. تاثیر آموزش تزریقات با استفاده از بیمارنما بر میزان یادگیری و اضطراب دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :159-164

URL: http://edcbmj.ir/article-1-429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660