مقدمه. امروزه آموزش بهعنوان رکن اساسی در انتقال مفاهیم به فراگیران روشهای گوناگونی پیدا کرده و گسترش روزافزون دسترسی به سختافزارها و نرمافزارهای مناسب برای آموزش به شیوه چندرسانهای، افق جدیدی را پیش روی دانشگاهها و مراکز آموزشی نهاده است. بهنظر میرسد که استفاده از این امکانات برای آموزش، به تحقق برخی از آرمانهایی که بهعنوان ملاکهای کیفیت آموزش از آن نامبرده میشود کمک میکند. هرچند برخی از دانشگاهها و مراکز آموزشی، در سالهای اخیر نسبت به استفاده از آموزش بهشیوه چندرسانهای اقدام نمودهاند، اما هنوز شواهد زیاد در مورد نتایج ارزشیابی برنامه منتشر نشده است. آموزش از راه دور توسط شیوههای چندرسانهای، توانسته است نیاز کاربران و فراگیران را در هر مکان و زمانی فراهم آورد، بی آنکه حتی نیاز به استاد درس مربوطه باشد. با این حال، روش آموزش چندرسانهای محدودیتهایی نیز دارد که از آن جمله میتوان به محدود شدن روابط اجتماعی فراگیران اشاره کرد. همچنین جایگزینی ارتباط غیرمستقیم بهجای ارتباط چهرهبهچهره ممکن است به کاهش تجارب فراگیران بیانجامد.
نتیجهگیری. با توجه به مزایای عمومی آموزش چندرسانهای و قابلیتهای ویژه آن در آموزش پزشکی و پیراپزشکی، بهنظر میرسد که ادغام آن در برنامههای جاری آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی بهطوریکه آموزش متداول بهشکل تلفیقی از آموزش سنتی و آموزش از راه دور به شیوه چندرسانهای ارایه شود، اجتنابناپذیر و مفید است.