[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 180-173 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین جهت‌گیری‌های هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی در دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
امید سلیمانی‌فر1 ، فرزانه شعبانی2 ، زهرا رضایی3 ، آمنه شجاعی4
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد گتوند، دانشگاه پیام نور، گتوند، ایران ، f.shaabani89@yahoo.com
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- شرکت پالایش گاز، اهواز، ایران
چکیده:   (10177 مشاهده)

اهداف: نشخوار فکری، تفکر مداوم و بی‌اختیار در مورد یک رویداد منفی است. یافته‌های پژوهشی بیانگر این باورند که ممکن است بین جهت‌گیری‌های هدف پیشرفت و نشخوار فکری تحصیلی رابطه‌ای وجود داشته باشد. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین جهت‌گیری‌های هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی در دانشجویان بود.

روش‌ها: در این پژوهش‏ توصیفی- همبستگی، 260 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال تحصیلی 92-1391 به‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه هدف‌گرایی تحصیلی و پرسش ‌ نامه نشخوار فکری تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون‏، رگرسیون چندگانه به‌روش‌های ورود مکرر و گام‌به‌گام، تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس یک‌طرفه انجام شد.

یافته­ها: بین جهت‌گیری هدف تسلط با نشخوار فکری تحصیلی رابطه منفی و معنی‌دار و بین جهت‌گیری هدف عملکرد- اجتنابی و نشخوار فکری تحصیلی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت. وزن ترکیبی جهت‌گیری‌های هدف تحصیلی 34% واریانس نشخوار فکری تحصیلی را تبیین می‌کرد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ جهت‌گیری‌های هدف تسلط، عملکرد- گرایش و نشخوار فکری تحصیلی، تفاوت معنی‌دار وجود داشت.

نتیجه‌گیری: بین جهت‌گیری‌های هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی دانشجویان، رابطه معنی‌دار وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: اهداف، جهت‌گیری‌ها، دانشجویان پزشکی، تفکر
متن کامل [PDF 246 kb]   (2769 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/2/12 | پذیرش: 1392/6/9 | انتشار: 1393/5/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soliemanifar O., Sha’bani F., Rezayi Z., Shoja’ei A.. Relationship between Academic Goal Orientations and Academic Rumination in University Students Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :173-180
URL: http://edcbmj.ir/article-1-431-fa.html

سلیمانی‌فر امید، شعبانی فرزانه، رضایی زهرا، شجاعی آمنه. رابطه بین جهت‌گیری‌های هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی در دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :173-180

URL: http://edcbmj.ir/article-1-431-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710