1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد گتوند، دانشگاه پیام نور، گتوند، ایران ، f.shaabani89@yahoo.com 3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران 4- شرکت پالایش گاز، اهواز، ایران
چکیده: (10177 مشاهده)
اهداف: نشخوار فکری، تفکر مداوم و بیاختیار در مورد یک رویداد منفی است. یافتههای پژوهشی بیانگر این باورند که ممکن است بین جهتگیریهای هدف پیشرفت و نشخوار فکری تحصیلی رابطهای وجود داشته باشد. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی در دانشجویان بود.
روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 260 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال تحصیلی 92-1391 بهشیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی و پرسش نامه نشخوار فکری تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه بهروشهای ورود مکرر و گامبهگام، تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد.
یافتهها: بین جهتگیری هدف تسلط با نشخوار فکری تحصیلی رابطه منفی و معنیدار و بین جهتگیری هدف عملکرد- اجتنابی و نشخوار فکری تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. وزن ترکیبی جهتگیریهای هدف تحصیلی 34% واریانس نشخوار فکری تحصیلی را تبیین میکرد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ جهتگیریهای هدف تسلط، عملکرد- گرایش و نشخوار فکری تحصیلی، تفاوت معنیدار وجود داشت.
نتیجهگیری: بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
Soliemanifar O., Sha’bani F., Rezayi Z., Shoja’ei A.. Relationship between Academic Goal Orientations and Academic Rumination in University Students Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :173-180 URL: http://edcbmj.ir/article-1-431-fa.html
سلیمانیفر امید، شعبانی فرزانه، رضایی زهرا، شجاعی آمنه. رابطه بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی در دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :173-180