1- گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، behzad_emt@yahoo.com
چکیده: (15187 مشاهده)
اهداف: یکی از راههای بهبود مستمر کیفیت آموزش بالینی، بررسی دیدگاه دانشجویان است. این مطالعه با هدف ارزیابی دیدگاه دانشجویان رشتههای هوشبری و اتاق عمل در مورد مشکلات آموزش بالینی انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال تحصیلی 91-1390 در 149 دانشجوی هوشبری و اتاق عمل دانشکدههای پیراپزشکی و پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. دادهها در 5 حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی جمعآوری و با نرمافزار SPSS 18 به کمک آزمون T زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: از نظر دانشجویان رشته هوشبری مهمترین عوامل موثر در وضعیت آموزش بالینی مربی (6/81%)، اهداف و برنامه آموزشی (8/67%) و محیط آموزش (4/57%) و از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل مربی (1/87%)، برخورد با دانشجو (7/80%) و اهداف و برنامه آموزشی (4/77%) بودند. اختلاف نظرات دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در حیطه برخورد با دانشجو و نظارت و ارزشیابی معنیدار بود.
نتیجهگیری: مربی بیشترین تاثیر را از نظر دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در آموزش بالینی دارد. وضعیت آموزش بالینی در دو رشته هوشبری و اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد مطلوب است.
Ghorbanian N., Abdollahzadeh Mahlani F., Kazemi Haki B.. Effective Factors on Clinical Education Quality Anesthesiology and Operating Room Students View. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :235-239 URL: http://edcbmj.ir/article-1-436-fa.html
قربانیان ناصر، عبدالهزاده مهلانی فرحناز، کاظمی حکی بهزاد. عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی؛ دیدگاه دانشجویان هوشبری و اتاق عمل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :235-239