[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 416-411 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کارآیی درونی گروه‌های آموزشی پرستاری و مامایی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
محمد سالمی 1، فرانک امیدیان2 ، میلاد سالمی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران ، m.sa669@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
3- گروه پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه سنترو اسکولار، مانیل، فیلیپین
چکیده:   (8292 مشاهده)
اهداف: امروزه یکی از شاخص‌های اصلی سنجش توسعه‌یافتگی کشورها، سهم جامعه در تولید دانش است. بنابراین ارزیابی کارآیی درونی واحدهای آموزشی و به‌تبع آن، ارتقای آموزشی آنها اهمیتی دوچندان یافته است. هدف این پژوهش، مقایسه کارآیی درونی دو گروه آموزشی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول طی سال‌های تحصیلی 1384 تا 1390 با استفاده از روش تحلیل جریان دانشجویی یا کوهورت آموزشی بود.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری (به‌تعداد 1456 نفر) و رشته مامایی (به‌تعداد 1560 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول که مجموعاً 3016 نفر بودند به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند و کارآیی درونی این دو گروه آموزشی طی سال‌های تحصیلی 1384 تا 1390 مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین کارآیی درونی از ابزار تحلیلی کوهورت آموزشی یا جریان دانشجویی بهره‌گیری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های اختصاصی سنجش کارآیی درونی و آمار توصیفی به‌کمک نرم‌افزار SPSS 13 انجام شد.
یافته‌ها: کارآیی درونی دانشجویان مامایی (1/63%) از کارآیی درونی دانشجویان پرستاری (4/76%) پایین‌تر بود. متوسط طول دوره تحصیلی از میزان مقرر برای فارغ‌التحصیلی بیشتر بود. نرخ ماندگاری (حفظ دانشجو) در سال‌های اولیه بالاتر از سال‌های بعدی بود.
نتیجه‌گیری: کارآیی درونی دانشجویان گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول طی سال‌های تحصیلی 1384 تا 1390 از کارآیی درونی دانشجویان گروه پرستاری پایین‌تر است.
واژه‌های کلیدی: کارآیی، آموزش، پرستاری، مامایی
متن کامل [PDF 400 kb]   (1496 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/2/29 | پذیرش: 1392/8/5 | انتشار: 1393/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salemi M., Omidian F., Salemi M.. Comparison of Internal Efficiency of Nursing and Midwifery Educational Groups Islamic Azad University of Dezful. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :411-416
URL: http://edcbmj.ir/article-1-440-fa.html

سالمی محمد، امیدیان فرانک، سالمی میلاد. مقایسه کارآیی درونی گروه‌های آموزشی پرستاری و مامایی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :411-416

URL: http://edcbmj.ir/article-1-440-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645