1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران ، ebadi1347@yahoo.com
چکیده: (14585 مشاهده)
اهداف: آموزش بالینی قلب آموزش حرفهای و مهمترین بخش پرستاری است، زیرا دانشجویان فرصت لازم برای فراگیری عملی آموختههای نظری و کسب مهارتهای حرفهای را پیدا میکنند. این مطالعه با هدف تبیین آسیبشناسی آموزش بالینی دروس پرستاری بیماریهای داخلی- جراحی انجام شد.
روشها: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی در زمستان 1391 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مشارکتکنندگان شامل 4 عضو هیات علمی، 2 نفر مسئول امور بالینی و 5 دانشجوی ترم آخر کارشناسی پرستاری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته بهطور انفرادی استفاده شد. برای تحلیل دادهها ، متن مصاحبههای تایپشده به نرمافزار MAXQD انتقال یافت و کدگذاری دادهها با استفاده از این نرمافزار انجام شد.
یافتهها: چهار طبقه اصلی کارآمدی مربی، کرامت، برنامهریزی آموزشی و خودکفایتی و 11 طبقه فرعی (دانش کافی و مرتبط با درس، وظیفهشناسی، تجربه بالینی، احترام، ارتباط موثر، حمایت ناکافی، برنامه درسی نیازمحور، زمانبندی ارایه دروس، نظارت اثربخش، استقلال و ابهام در نقش) استخراج شد.
نتیجهگیری: برنامهریزی مناسب توسط مسئولان و افزایش توانمندیهای مربیان پرستاری از عوامل تاثیرگذار بر آموزش بالینی دروس داخلی- جراحی است.
Tabari F., Ebadi A., Jalalinia S.F.. Pathology of the Clinical Education of Medical-Surgical Nursing Courses: A Qualitative Study. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :209-215 URL: http://edcbmj.ir/article-1-455-fa.html
تباری فریبا، عبادی عباس، جلالینیا سیده فاطمه. آسیبشناسی آموزش بالینی دروس پرستاری بیماریهای داخلی جراحی؛ مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :209-215