گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، fatemeh.karimi223@gmail.com
چکیده: (9986 مشاهده)
اهداف: ویژگیهایی که با هوش هیجانی تعریف میشود میتواند توسط دین بارور شود. این ویژگیها قابل آموزش و یادگیری هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه معنیداری اعتقادات دینی و هوشهیجانی در بین دانشجویان دانشگاه انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در 551 دانشجوی دانشگاههای (دولتی، پیام نور و آزاد) شهر رشت در سال تحصیلی 91-1390 با روش خوشهای چندمرحلهای انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه شامل هوش هیجانی با چهار مولفه "خوشبینی"، "درک عواطف خود و دیگران"، "کنترل عواطف" و "مهارتهای اجتماعی" و پرسشنامه رشد اعتقادات دینی شریفی انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون T مستقل و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: همبستگی معنیداری بین میانگین امتیازات "اعتقادات دینی" (90/17±41/88) و "هوش هیجانی" (07/9±39/52) مشاهده نشد (063/0=r؛ 139/0=p). اما اختلاف امتیازات دانشجویان دختر و پسر در زمینه اعتقادات دینی و هوش هیجانی معنیدار و در دانشجویان دختر بیشتر بود.
نتیجهگیری: بین اعتقادات دینی و هوش هیجانی دانشجویان همبستگی مثبتی وجود ندارد.
Karimi F.. Religious Beliefs and Emotional Intelligence in University Students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (2) :121-126 URL: http://edcbmj.ir/article-1-456-fa.html
کریمی فاطمه. رابطه اعتقادات دینی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (2) :121-126