1- گروه برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، amin.radi90@gmail.com 2- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد خلخال، دانشگاه پیام نور، خلخال، ایران 4- گروه فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (11872 مشاهده)
اهداف: استفاده از فناوریهای نوینآموزشیتوسط متخصصان تعلیم و تربیت مورد تاکید قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزشی بود.
روشها: این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. فناوریهای نوین در قالب ۵ فاکتور اصلی که شامل؛ پایگاه دادههای علمی، نرمافزارهای کاربردی، فیلمهای آموزشی، اینترنت و رایانه بود، مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش در میان دانشجویان کارشناسی و ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 اجرا شد. ۳۵۶ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند که در نهایت ۲۹۱ پرسشنامه توسط آنها تکمیل شد. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 20 و آزمون Smart PLS برای بررسی برازش مدل مفهومی تدوینشده، استفاده شد.
یافتهها: فناوریهای نوین (91/4=t)، و فاکتورهای آن مانند پایگاه دادههای علمی (47/2=t)، اینترنت (44/2=t)، فیلم های آموزشی (42/2=t)، و رایانه (73/2=t)، بر کارآیی و اثربخشی آموزشی تاثیر مثبت و معنیدار داشتند، درحالیکه نرمافزارهای آموزشی (42/0=t) بر کارآیی و اثربخشی آموزشی تاثیر معنیدار نداشت.
نتیجهگیری: پایگاه دادهها، اینترنت، فیلمهای آموزشی و کاربرد رایانه از شاخصهای فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزش موثر هستند.
Cheraghiyan Radi A., Abedi Sharbiyani A.A., Najafi H., Nosrati Heshi K.. Comparison of Complications of General and Spinal Anesthesia after Cesarean. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (2) :107-113 URL: http://edcbmj.ir/article-1-468-fa.html
چراغیان رادی امین، عابدی شربیانی علیاکبر، نجفی حسین، نصرتی هشی کمال. تاثیر فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (2) :107-113