[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر-آبان 1393 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 219-215 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان یادگیری و رضایت دانشجویان علوم آزمایشگاهی از روش مشارکت فعال در آموزش
نرگس کلانتری ، سلمان غفاری 1
1- گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، s3ghaffari@yahoo.com
چکیده:   (8345 مشاهده)

اهداف: انگل‌شناسی یکی از دروس مهم در آموزش دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی است. انتخاب روش تدریس مناسب، به یادگیری بهتر فراگیران کمک زیادی خواهد کرد. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر مشارکت دانشجویان در آموزش درس انگل‌شناسی بر میزان یادگیری و رضایت آنها به‌منظور یافتن روش آموزشی بهتر بود.

روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 92-1391 روی 58 نفر از دانشجویان سال دوم و سوم کارشناسی علوم آزمایشگاهی ورودی 1389 و 1390 در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت و ارایه دروس انگل‌شناسی1و2 با روش سخنرانی و با مشارکت فراگیران در آموزش مقایسه شد. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته 21سئوالی در رابطه با ارزیابی نگرش دانشجویان در مورد تاثیر روش مذکور در پیشرفت یادگیری دروس بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T استودنت توسط نرم‌افزار SPSS 18 انجام شد.

یافته‌ها: 35 نفر (4/60%) این روش تدریس را بهتر از روش سخنرانی دانستند. 32 نفر (2/55%) از ارایه درس به‌روش مذکور رضایت داشتند و 33 نفر (9/56%) اجرای آن را در ترم‌های آتی پیشنهاد نمودند. میانگین نمرات دروس انگل‌شناسی 1 و 2، با مشارکت و بدون مشارکت فراگیران، اختلاف معنی‌دار داشت (04/0 p< ). فراوانی نمرات کسب‌شده بالاتر از 16 و 17 در این دروس در روش با مشارکت نسبت به روش بدون مشارکت افزایش یافت. 

نتیجه‌گیری: مشارکت دانشجویان در امر تدریس درس انگل‌شناسی، کیفیت آموزش این درس را بهبود می‌بخشد. همچنین استفاده از این روش موجب تقویت انگیزه برای یادگیری، شرکت در کلاس، تلاش بیشتر و ارتباط بهتر بین مدرس و دانشجو می‌شود.

واژه‌های کلیدی: انگل‌شناسی، یادگیری، سخنرانی‌ها، روش‌ها
متن کامل [PDF 414 kb]   (2239 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/4/18 | پذیرش: 1392/10/21 | انتشار: 1393/5/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalantari N., Ghaffari S.. Level of Learning and Satisfaction of Laboratory Sciences Students from Active Participation in Learning Method. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :215-219
URL: http://edcbmj.ir/article-1-473-fa.html

کلانتری نرگس، غفاری سلمان. میزان یادگیری و رضایت دانشجویان علوم آزمایشگاهی از روش مشارکت فعال در آموزش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :215-219

URL: http://edcbmj.ir/article-1-473-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر-آبان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645