1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، saemi_61@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (11900 مشاهده)
اهداف: گرایش و توجه دانشگاهها به استفاده از قابلیتهای شبکههای اجتماعی و انتخاب آنها بهعنوان مکانیزم ارتباطی برای پیشبرد توان آموزشی و پژوهشی، استفاده از آنها را برای توسعه آموزش و دانش، به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است. این مطالعه با هدف طراحی الگوی بهکارگیری شبکه اجتماعی در آموزش و بهسازی اساتید انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پژوهش "نظریه زمینهای" انجام شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از سه روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. دادههای مورد نیاز با "بررسی اسناد" و "مصاحبه" جمعآوری شد. 3 جلد کتاب و 11 عنوان مقاله بهصورت هدفمند انتخاب شد و مورد مطالعه قرار گرفت و با 18 نفر مصاحبه نیمهساختاریافتهای انجام شد. هر مصاحبه بهطور متوسط 60 دقیقه به طول انجامید. مطالعه اسناد و انجام مصاحبهها براساس اشباع اطلاعاتی پژوهشگر انجام شد.
یافتهها: در بخش اسناد 24 مفهوم و در بخش مصاحبهها 71 مفهوم یادداشتبرداری شد و سپس براساس تشابهات با کدبندی اولیه و متمرکز، کدهایی به موارد مشابه اختصاص پیدا کرد و تبدیل به 10 مقولهای شدند که هدف اصلی پژوهش بودند.
نتیجهگیری: الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی در آموزش دارای راهبردهای آموزش تفکر منطقی ، آموزش شیوههای تعامل پیچیده و آموزش مهارتهای فنی به اساتید برای یادگیری موثر است.
Saemi H., Fathi Vajargah K., Attaran M., Foroughi Abari A.A.. Compiling the Curriculum Planning Pattern Based on Social Network to Train and Improve the University Teachers. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :191-198 URL: http://edcbmj.ir/article-1-512-fa.html
صائمی حسن، فتحی واجارگاه کوروش، عطاران محمد، فروغی ابری احمدعلی. طراحی الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی برای آموزش و بهسازی اساتید. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :191-198