[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 198-191 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی برای آموزش و به‌سازی اساتید
حسن صائمی1 ، کوروش فتحی واجارگاه2 ، محمد عطاران3 ، احمدعلی فروغی ابری4
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، saemi_61@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (11900 مشاهده)

اهداف: گرایش و توجه دانشگاه‌ها به استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و انتخاب آنها به‌عنوان مکانیزم ارتباطی برای پیشبرد توان آموزشی و پژوهشی، استفاده از آنها را برای توسعه آموزش و دانش، به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است. این مطالعه با هدف طراحی الگوی به‌کارگیری شبکه اجتماعی در آموزش و بهسازی اساتید انجام شد.

روش‌ها: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پژوهش "نظریه زمینه‌ای" انجام شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از سه روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. داده‌های مورد نیاز با "بررسی اسناد" و "مصاحبه" جمع‌آوری شد. 3 جلد کتاب و 11 عنوان مقاله به‌صورت هدفمند انتخاب شد و مورد مطالعه قرار گرفت و با 18 نفر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته‌ای انجام شد. هر مصاحبه به‌طور متوسط 60 دقیقه به طول انجامید. مطالعه اسناد و انجام مصاحبه‌ها براساس اشباع اطلاعاتی پژوهشگر انجام شد.

یافته‌ها: در بخش اسناد 24 مفهوم و در بخش مصاحبه‌ها 71 مفهوم یادداشت‌برداری شد و سپس براساس تشابهات با کدبندی اولیه و متمرکز، کدهایی به موارد مشابه اختصاص پیدا کرد و تبدیل به 10 مقوله‌ای شدند که هدف اصلی پژوهش بودند.

نتیجه‌گیری: الگوی برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی در آموزش دارای راهبردهای آموزش تفکر منطقی ، آموزش شیوه‌های تعامل پیچیده و آموزش مهارت‌های فنی به اساتید برای یادگیری موثر است.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، مصاحبه، کدگذاری بالینی، تدریس
متن کامل [PDF 349 kb]   (2948 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1392/6/12 | پذیرش: 1392/8/12 | انتشار: 1393/5/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saemi H., Fathi Vajargah K., Attaran M., Foroughi Abari A.A.. Compiling the Curriculum Planning Pattern Based on Social Network to Train and Improve the University Teachers. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :191-198
URL: http://edcbmj.ir/article-1-512-fa.html

صائمی حسن، فتحی واجارگاه کوروش، عطاران محمد، فروغی ابری احمدعلی. طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی برای آموزش و به‌سازی اساتید. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :191-198

URL: http://edcbmj.ir/article-1-512-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710