1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، amrahi19@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 3- گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (11194 مشاهده)
اهداف: اعضای هیات علمی دانشگاهها که مسئولیت تعلیم و تربیت دانشجویان را بر عهده دارند باید از اصول اخلاق آموزشی آگاهی داشته باشند و برای توسعه این اصول در دانشگاه بهطور مداوم تلاش نمایند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
روشها: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی در سال 1392، 96 نفر از دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند که تعیین حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته اخلاق آموزشی جمعآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SSPS 16 و بهکمک آمار توصیفی و T تکنمونهای انجام گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی و مولفههای آن شامل اثربخشی محتوای درسی، اثربخشی آموزشی، پرداختن به موضوعات حساس، نداشتن رابطه دوگانه با دانشجویان، ارزشیابی عادلانه، احترام به دانشگاه، احترام به همکاران، رازداری و اهمیتدادن به رشد فکری دانشجویان از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت.
نتیجهگیری: وضعیت اخلاق آموزشی و مولفههای آن در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از دیدگاه دانشجویان نسبتاً مطلوب ارزیابی میشود.
Amrahi A., Soltanzadeh V., Esm Hosseini Gh.R.. Teaching Ethics of Faculty Members Situation from the Viewpoints of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :235-240 URL: http://edcbmj.ir/article-1-581-fa.html
امراهی اکبر، سلطانزاده وحید، اسم حسینی غلامرضا. وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :235-240