[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 147-141 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم پزشکی
رحیم مرادی 1، خدیجه علی‌آبادی2 ، آذر خزایی2 ، بهنام رسولی2
1- دانشکده باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، rahimnor08@yahoo.com
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (12665 مشاهده)

اهداف: سواد اطلاعاتی از اساسی‌ترین نیازهای زندگی در جامعه اطلاعاتی است . از سوی دیگر، یکی از عواملی که افراد را در دسترسی به اطلاعات کمک می‌کند، مهارت تفکر انتقادی است که گسترش آن یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش پزشکی در عصر فناوری به‌شمار می‌آید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی بود.

روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 150 نفر از دانشجویان که در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز مشغول به تحصیل بودند به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه تفکر انتقادی کالیفرنیا "فرم ب" و پرسش‌نامه محقق‌ساخته سواد اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه تفکر انتقادی با روش کودر- ریچاردسون 69/0 و پایایی پرسش‌نامه سواد اطلاعاتی با روش آلفای کرونباخ 79/0 تعیین شد. برای بررسی روایی هر دو پرسش‌نامه نیز از روایی صوری با نظر متخصصان استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بین میانگین نمرات تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی رابطه معنی‌دار وجود داشت. همچنین رابطه زیرمولفه‌های ارزش‌یابی، استنباط، تحلیل، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی با سواد اطلاعاتی مستقیم و معنی‌دار بود.

نتیجه‌گیری: بین مهارت تفکر انتقادی و زیرمولفه‌های آن با سواد اطلاعاتی رابطه مستقیم وجود دارد. بنابراین ارتقای مهارت سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به فرآیند تفکر انتقادی وابسته است.

واژه‌های کلیدی: تفکر، سواد اطلاعاتی، دانشجویان علوم پزشکی، ادراک
متن کامل [PDF 230 kb]   (6146 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/10/4 | پذیرش: 1393/2/21 | انتشار: 1393/5/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R., Ali Aabadi Kh., Khazayi A., Rasouli B.. Relationship between Critical Thinking and Information Literacy of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :141-147
URL: http://edcbmj.ir/article-1-582-fa.html

مرادی رحیم، علی‌آبادی خدیجه، خزایی آذر، رسولی بهنام. رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :141-147

URL: http://edcbmj.ir/article-1-582-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660