مقدمه: استفاده از ارزشیابی کارآمدترین روش برای بهبود کیفی آموزش است و از مزایای عمده آن میتوان به بهبود روحیه و فعالیت شرکتکنندگان در ارزشیابی و نیز توجیه بهتر امکانات مادی و مالی و آموزش به کمک ارزشیابی اشاره کرد. ارزشیابی به فرآیندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور تعیین میزان تحقق هدفهای مورد نظر گفته میشود. برای این منظور، نیاز به ابزارهای ارزشیابی احساس میشود. طبق تقسیمبندی ابزارهای ارزیابی، آموزشنامهها از آزمونهای عملکردی هستند و برای سنجش هدفهای آموزشی و بازدههای یادگیری حوزه روانی- حرکتی و شناختی بهکار میروند. از آموزشنامهها تحت عنوان "پروندههای آموزشی فردی" نیز نام میبرند که در ابتدا بهعنوان وسیله تسهیلکننده برای ضبط و برنامهریزی آموزش در روانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته شد. آموزشنامهها بهعنوان استراتژی تسهیل فرآیند بازخوردی و تفکر خلاق طی آموزش بالینی پرستاری مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از این مطالعه، بررسی تاریخچه استفاده از آموزشنامه، تعاریف، مزایا، معایب و کاربرد آن بهعنوان استراتژی بازخوردی در پرستاری بود.
نتیجهگیری: آموزشنامه، به دلیل کاهش فاصله بین نظر و بالین، میتواند به معلم و دانشجو در رسیدن به اهداف آموزشی و بالینی کمک کند و همچنین به کمک آن میتوان از دانشجو و استاد بازخورد گرفت.
Mohammadi A., Khaghanizade M., Ebadi A., Mohammadi A., Amiri F., Raesifar A.. Log book a method of evaluating education and feedback strategy in nursing. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (1) :15-16 URL: http://edcbmj.ir/article-1-60-fa.html
محمدی اشرف، خاقانی زاده مرتضی، عبادی عباس، محمدی افسانه، امیری فاطمه، رئیسی فر افسانه. آموزش نامه؛ روش ارزیابی آموزش و استراتژی بازخوردی در پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (1) :15-16