1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، p.koorosh@gmail.com 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (6620 مشاهده)
اهداف: تحقیقات سالهای اخیر نشان داده است که سوگیری توجه، نقش مهمی در سببشناسی و تداوم اختلالات اضطرابی ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی پردازش فراشناختی (وجود یا عدم سوگیری توجه) نسبت به محرکهای مرتبط با خشم و شادی در افراد عادی و افراد دچار اضطراب اجتماعی، با استفاده از روشی جدید تحت عنوان آزمون داتپروب بود. روشها: این پژوهش علّی- مقایسهای در سال 1393 انجام شد. جامعه پژوهش، دانشجویان عادی دانشگاه فردوسی مشهد و افراد مراجعهکننده به کلینیکهای رواندرمانی دانشگاه بودند که نهایتاً از بین آنان ۳۶ نفر (۱۸ نفر دچار اضطراب اجتماعی و ۱۸ نفر عادی) بهصورت دردسترس انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) و آزمون داتپروب استفاده شد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون آماری T مستقل انجام شد.
یافتهها: میانگین زمان واکنش به واژگان محرک خشم در افراد دارای اضطراب اجتماعی بهطور معنیداری از افراد عادی کمتر بود (01/0>p). اما بین زمان واکنش به واژگان محرک شادی در افراد دارای اضطراب اجتماعی و افراد عادی تفاوت معنیداری وجود نداشت (0/05
نتیجه گیری: با استفاده از درمان های فراشناختی برای اصلاح ساختار پردازش فراشناختی می توان افراد دچار اضطراب اجتماعی را درمان نمود.
Parviz K., Salehi Fadardi J.. Comparing the Metacognitive Process of Students with- and without Social Phobia. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :405-410 URL: http://edcbmj.ir/article-1-629-fa.html
پرویز کورش، صالحی فدردی جواد. مقایسه پردازش فراشناختی دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و عادی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :405-410