[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 291-287 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه هوش هیجانی و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
محمدرضا رئیسون1 ، قطب‌الدین جان‌نثار مقدم2 ، غلامرضا شریف‌زاده 3
1- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، rezamood@yahoo.com
چکیده:   (12409 مشاهده)

اهداف: مهم‌ترین وظیفه نظام آموزشی، آماده‌ساختن دانشجویان برای کسب دانش و مهارت‌های شناختی و شغلی به‌منظور ورود به اجتماع است. لذا شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 99 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی قاین در سال تحصیلی 92-1391 به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های استاندارد هوش هیجانی بار- آن و خودپنداره راجرز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) به‌کمک نرم‌افزار SPSS 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: بین میانگین نمرات هوش هیجانی، خودپنداره واقعی و خودپنداره آرمانی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، ولی میانگین معدل در دختران به‌طور معنی‌داری بیشتر از پسران بود(0/001>p). بین پیشرفت تحصیلی با خودپنداره آرمانی و بین هوش هیجانی با خودپنداره آرمانی و خودپنداره واقعی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت. اما بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (معدل) رابطه‌ای مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: خودپنداره بالای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط دارد و دانشجویانی که خودپنداره بهتری دارند و برداشت خوبی از خود و توانایی‌های خود دارند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، خودپنداره، وضعیت تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 382 kb]   (3191 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/1/20 | پذیرش: 1393/5/12 | انتشار: 1393/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raeisoon M.R., Jan Nesar Moghadam Gh., Sharifzadeh Gh.R.. Relationship of Emotional Intelligence and Self-Concept with Students' Academic Achievement. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :287-291
URL: http://edcbmj.ir/article-1-635-fa.html

رئیسون محمدرضا، جان‌نثار مقدم قطب‌الدین، شریف‌زاده غلامرضا. رابطه هوش هیجانی و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :287-291

URL: http://edcbmj.ir/article-1-635-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645