1- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران 2- مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، abbas2ali2000@yahoo.com 3- مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 4- مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (10903 مشاهده)
اهداف: وجود دانش کافی در پرستاران، نقش مهمی در افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری در بخشهای ویژه دارد. یکی از روشهایی که در سالیان اخیر در آموزش حرفههای مختلف وابسته به پزشکی و از جمله پرستاری مورد توجه قرار گرفته، یادگیری کارمحور یا یادگیری در محل کار است. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش همگروه بالینی و کارگاهی در آموزش تفسیر گازهای خون شریانی به پرستاران شاغل در بخشهای ویژه بیمارستان انجام شد.
روشها: در این مطالعه نیمهتجربی در سال 1392، از مجموع بخشهای ویژه بیمارستان فیروزگر تهران، سه بخش بهعنوان بخش آزمایشی شماره یک (روش همگروه بالینی) و بخشهای آزمایشی شماره 2 و 3 (روش کارگاهی) بهطور تصادفی انتخاب شدند. پرستاران این بخشها با روش نمونهگیری دردسترس، نمونههای پژوهش را تشکیل دادند. در ابتدا و انتهای دورههای آموزشی، میزان دانش تفسیر گازهای خون شریانی پرستاران در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه سنجیده شد. سپس دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 19 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای T مستقل، فیشر و T زوجی) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بین میانگین نمرات قبل و بعد پرستاران در گروه روش کارگاهی، تفاوت معنیدار آماری وجود داشت، اما بین میانگین نمرات قبل و بعد پرستاران در گروه همگروه بالینی تفاوت معنیدار آماری وجود نداشت.
نتیجهگیری: استفاده از روش کارگاهی در مقایسه با روش همگروه بالینی برای آموزش تفسیر گازهای خون شریانی به پرستاران بخشهای ویژه، مناسبتر است.
Ebrahimian A., Khalesi N., Sarikhani L., Tourdeh M.. Comparing the Workshop and Clinical Teammate Methods in Teaching the Arterial Blood Gas Interpretation to Critical Care Nurses. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :369-375 URL: http://edcbmj.ir/article-1-644-fa.html
ابراهیمیان عباسعلی، خالصی نادر، ساریخانی لیلا، تورده مائده. مقایسه دو روش همگروهی بالینی و کارگاهی در آموزش تفسیر گازهای خون شریانی به پرستاران بخشهای ویژه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :369-375