[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 397-391 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش کیفیت تدریس استاد در گرایش دانشجویان بهداشت به تفکر انتقادی
فرهاد تنهای رشوانلو 1، مهدی تنهای رشوانلو2 ، الهه حجازی3
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، tanha@alumni.ut.ac.ir
2- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
3- گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (9645 مشاهده)
اهداف: رشد تفکر انتقادی دانشجویان یکی از معیارهای اعتباربخشی به موسسات آموزش پزشکی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعیین‌کننده کیفیت تدریس استاد در گرایش دانشجویان بهداشت به تفکر انتقادی بود.
روش‌ها‌: در یک طرح همبستگی در سال 93-1392، 109 نفر (52 زن و 57 مرد) از دانشجویان رشته بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس (SEEQ) و گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 17 و در دو سطح توصیفی (شاخص‌های میانگین و انحراف‌معیار) و استنباطی (آزمون‌های T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گام‌به‌گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: ابعاد تحلیل‌گری و قدرت سازمان‌دهی رابطه معنی‌داری با هیچ یک از ابعاد ارزیابی کیفیت تدریس نداشتند. میان سایر ابعاد گرایش به تفکر انتقادی و ارزیابی از کیفیت تدریس روابط معنی‌داری وجود داشت. ابعاد ارزیابی کیفیت تدریس توانستند واریانس متغیرهای حقیقت‌جویی (32%)، فراخ‌اندیشی (11%)، تحلیل‌گری (14%)، قدرت سازمان‌دهی اطلاعات (15%)، اعتمادبه‌نفس برای تفکر انتقادی (24%)، کنجکاوی (17%)، میزان رشدیافتگی (23%) و در نهایت، گرایش به تفکر انتقادی (17%) را تبیین نمایند.
نتیجه‌گیری: کیفیت تدریس استاد در گرایش دانشجویان بهداشت به تفکر انتقادی موثر است.
واژه‌های کلیدی: تدریس، دانشجویان بهداشت، آموزش پزشکی، ارزیابی برنامه
متن کامل [PDF 422 kb]   (1912 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/3/14 | پذیرش: 1393/6/2 | انتشار: 1393/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tanhaye Reshvanlou F., Tanhaye Reshvanlou M., Hejazi E.. Role of Professor’s Teaching Quality on the Trend of Health Students to Critical Thinking. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :391-397
URL: http://edcbmj.ir/article-1-664-fa.html

تنهای رشوانلو فرهاد، تنهای رشوانلو مهدی، حجازی الهه. نقش کیفیت تدریس استاد در گرایش دانشجویان بهداشت به تفکر انتقادی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :391-397

URL: http://edcbmj.ir/article-1-664-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660