[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 321-315 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین عوامل موثر بر کیفیت تدریس اساتید: مدل‌یابی معادلات ساختاری
روح اله زابلی1 ، زینب مالمون2 ، مهدی حسنی 3
1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج)، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات کاربردی، معاونت بهداشت، امداد و درمان، ناجا، تهران، ایران ، mahdihasani58@gmail.com
چکیده:   (12203 مشاهده)

اهداف: شناخت مولفه‌ها و تحلیل روابط میان مولفه‌های مختلف کیفیت تدریس از دید خود اساتید می‌تواند راهنمایی برای تحلیل بهتر کیفیت تدریس باشد. این مطالعه با هدف تحلیل ارتباط بین عوامل موثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه اساتید با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392 انجام شد. نمونه‌های پژوهش 396 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی مستقر در شهر تهران بودند که به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش کیفیت تدریس از پرسش‌نامه کیفیت تدریس سراج استفاده شد. به‌منظور تحلیل مدل، اطلاعات جمع‌آوری‌شده در اختیار نرم‌افزار Lisrel 8.8 قرار گرفت. برای بررسی برازش مدل، از شاخص‌های GFI، AGFI، RMSEA و آزمون مجذور کای استفاده شد.

یافته‌ها: مولفه روابط میان‌فردی بیشترین تاثیر را در ارتقای کیفیت تدریس نشان داد. بیشترین بار عاملی مولفه طرح درس با مولفه تدریس استاد (11/0)، بیشترین بار عاملی مولفه تدریس با مولفه نحوه تدریس (34/0) و بیشترین بار عاملی مولفه ارزش‌یابی تدریس با مولفه تدریس (34/0) بود و در زمینه بار عاملی مولفه ارتباطات میان‌فردی با سایر مولفه‌های کیفیت تدریس، بیشترین بار عاملی مرتبط با مولفه ارزش‌یابی تدریس (36/0) بود. همچنین با توجه به شاخص‌های RMSEA، AFGI و GFI، مدل تحلیل ارتباط ساختاری بین مولفه‌های کیفیت تدریس دارای برازش مناسب بود.

نتیجه‌گیری: مولفه ارتباط میان‌فردی در بین سایر مولفه‌های کیفیت تدریس اهمیت بیشتری دارد و مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان می‌دهد که ارتباط مولفه‌های مختلف و تاثیر متقابل این مولفه‌ها بر یکدیگر باید به‌خوبی شناسایی شود.

واژه‌های کلیدی: تدریس، علوم پزشکی، ارتباطات میان‌فردی، ارزیابی برنامه
متن کامل [PDF 408 kb]   (2725 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/3/28 | پذیرش: 1393/6/11 | انتشار: 1393/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaboli R.A., Malmoun Z., Hassani M.. Relationship of Factors Affecting the Quality of Teaching: Structural Equation Modeling. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :315-321
URL: http://edcbmj.ir/article-1-669-fa.html

زابلی روح اله، مالمون زینب، حسنی مهدی. ارتباط بین عوامل موثر بر کیفیت تدریس اساتید: مدل‌یابی معادلات ساختاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :315-321

URL: http://edcbmj.ir/article-1-669-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645