اهداف: رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی از رشتههای موثر و کلیدی رشتههای بهداشت- درمان است. برای بهرهوری مناسب از خدمات متخصصان این رشته، باید به عواملی همچون رضایتمندی آنان توجه نمود. در این مطالعه، میزان رضایت دانشجویان دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی از رشته تحصیلی خود ارزیابی شد.
روشها: این مطالعه توصیفی به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری 89 نفر دانشجوی در حال تحصیل دوره کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. پس از انجام مطالعات کتابخانهای، پرسشنامهای 31سئوالی تهیه و اعتبار و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 54/68% دانشجویان از دروس اصلی و تخصصی راضی و 11/10% ناراضی بودند. همچنین، 7/42% دانشجویان از محتوای کارآموزی رضایت داشتند، درحالیکه 45/40% از محتوای کارآموزی ناراضی بودند. 57/50% دانشجویان از نحوه تدریس اساتید راضی و 32/39% ناراضی بودند. 44/39% دانشجویان قبل از انتخاب رشته با رشته تحصیلی خود آشنایی کم، 95/44% آشنایی متوسط و 11/10% آشنایی زیاد داشتند.
نتیجهگیری: شاخصه مهم اطلاعرسانی باید مورد توجه بیشتری واقع شود و با توجه به امیدواری کم دانشجویان نسبت به جایگاه کاری، باید به آینده شغلی دانشجویان حساسیت بیشتری نشان داده شود.
Sanaei Nasab H., Rashidy Jahan H. H, Tavakoli R. R, Delavari A. R. A, Rafati H. H. Amount of health-treatment services management bachelor students’ satisfaction from their educational field. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (1) :5-6 URL: http://edcbmj.ir/article-1-68-fa.html
سنایی نسب هرمز، رشیدی جهان حجت، توکلی رضا، دلاوری عبدالرضا، رفعتی حسن. میزان رضایت دانشجویان دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی از رشته تحصیلی خود . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (1) :5-6