اهداف: دانشگاهها بهمنظور ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، افزایش رقابت، کارآیی و کاهش هزینهها به وجود اساتید و مدرسان خلاق و نوآور نیازمندند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل فردی و سازمانی موثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی در راستای ارایه راهکارهای مناسب بهمنظور ارتقای خلاقیت و نوآوری در دانشگاه صورت پذیرفت.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال تحصیلی 88-1387 روی کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (210 نفر) انجام شد. با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از هر کدام از دانشکدههای "پزشکی"، "دندانپزشکی"، "بهداشت و پیراپزشکی" و "پرستاری و مامایی" 16 نفر انتخاب شدند (در مجموع 64 نفر). گردآوری دادهها بهوسیله پرسشنامه محققساخته دارای بخش های مشخصات فردی و عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری انجام شد. امتیازدهی پرسشنامه بهصورت لیکرت 5گزینهای بود. روایی پرسشنامه از طریق محتوایی، نظرات اساتید و متخصصان و پایایی آن نیز با انجام پیشآزمون- پسآزمون در 10 نفر از افراد جامعه پژوهش انجام و با ضریب همبستگی 92/0 تایید شد. دادهها با بهرهگیری از نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: عوامل فردی با میانگین 81/0±69/1 بر خلاقیت اعضای هیات علمی و عوامل سازمانی با میانگین 89/4±58/1 بر نوآوری اعضای هیات علمی تاثیر بیشتری داشتند. تفاوت معنیداری بین عوامل سازمانی موثر بر خلاقیت بین دانشکدهها وجود داشت (05/0>p).
نتیجهگیری: عوامل فردی بیشترین تاثیر را بر خلاقیت و عوامل سازمانی، بیشترین تاثیر را بر نوآوری اعضای هیات علمی دارند.
Hosseini M., Sadeghi T.. Effective factors on faculty members’ creativity and innovation and presenting strategy for promotion. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (1) :1-2 URL: http://edcbmj.ir/article-1-69-fa.html
حسینی معصومه، صادقی طاهره. عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی و ارایه راهکار به منظور ارتقاء . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (1) :1-2