[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 328-329 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر زیرساخت‌ها و آمادگی اعضای هیات علمی در پیاده‌سازی اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری
فخرالسادات نصیری 1، سیروس قنبری2 ، محمدرضا اردلان2 ، ایمان کریمی2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، fsnasiri2002@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (11661 مشاهده)

اهداف: ماهیت و نوع محتوای یادگیری در دروس مختلف علوم پزشکی، استفاده از امکانات چندرسانه‌ای را برای تسهیل یادگیری فراگیران ضروری نموده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آمادگی اساتید و زیرساخت‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در جهت استقرار اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری بود.

روش‌ها: در این تحقیق کاربردی به‌روش توصیفی- تحلیلی که از نظر جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است، 183 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 به‌روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه و یک چک‌لیست استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی، تکنیک تحلیلی عاملی تاییدی، مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با کمک نرم‌افزارهای LISREL 8.5 و SPSS 18 انجام شد.

یافته‌ها: آمادگی اساتید فقط در حیطه‌های سطح دانش و پذیرش دانشجویان نسبتاً مطلوب و در عوامل فرهنگی در سطح متوسط بود. در بخش زیرساخت‌ها، به‌ترتیب حوزه‌های دسترسی و رفرنس‌ها، نیروی انسانی و حمایت مالی مهم‌ترین مشکلات بودند. آمادگی اساتید و زیرساخت‌ها بر برداشت ذهنی از مفیدبودن و آسانی استفاده از آموزش الکترونیک تاثیر معنی‌دار داشتند و این دو مولفه روی نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فنّاوری و درنتیجه، بر استفاده عملی از فنّاوری اثر مثبت و معنی‌دار داشتند.

نتیجه‌گیری: مدل پذیرش فنّاوری آموزش الکترونیک با توجه به تاثیر معنی‌دار آمادگی اساتید و زیرساخت‌های دانشگاه و شاخص‌های برازش مناسب، قابلیت به‌کارگیری در جامعه مورد نظر را دارد.

واژه‌های کلیدی: علوم اطلاعات، یادگیری، مدل پذیرش فنّاوری، ابزار آموزشی
متن کامل [PDF 447 kb]   (2711 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1393/5/14 | پذیرش: 1393/7/26 | انتشار: 1393/8/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri F.S., Ghanbari S., Ardalan M.R., Karimi I.. Effect of Infrastructure and Faculty Readiness in Effective Implementation of e-Learning Based on Technology Acceptance Model (TAM). Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :329-328
URL: http://edcbmj.ir/article-1-692-fa.html

نصیری فخرالسادات، قنبری سیروس، اردلان محمدرضا، کریمی ایمان. تاثیر زیرساخت‌ها و آمادگی اعضای هیات علمی در پیاده‌سازی اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :329-328

URL: http://edcbmj.ir/article-1-692-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657