[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 403-399 برگشت به فهرست نسخه ها
مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس از دیدگاه دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی قم
مهدی سبحانی‌نژاد1 ، حسن نجفی 2، رضا جعفری هرندی3 ، محسن فرمهینی فراهانی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، hnajafih@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (14679 مشاهده)
اهداف: پای‌بندی به اصول و ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیات علمی دانشگاه که نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که اساتید با رعایت اخلاق حرفه‌ای، نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان دارند. این مطالعه با هدف بررسی مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 155 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته اخلاق حرفه‌ای تدریس استاد مشتمل بر 6 مولفه و 48 گویه بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصان دانشگاهی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 20 و به‌کمک آمار توصیفی و آزمون‌T تک‌نمونه‌ای انجام شد.
یافته‌ها: میانگین کلی نمره اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان 68/0±54/3 بود. به‌جز مولفه شناخت ابعاد مختلف یادگیرنده (179/0=p)، در مولفه‌های ویژگی‌های شخصیتی، اشراف بر محتوی، تسلط بر روش‌های تدریس، ارزش‌یابی استاندارد و رعایت قوانین آموزشی، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط، معنی‌دار بود (0005/0=p).
نتیجه‌گیری: وضعیت اخلاق حرفه‌ای تدریس و مولفه‌های آن در اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان نسبتاً مطلوب ارزیابی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، اساتید، دانشجویان پزشکی، تدریس
متن کامل [PDF 530 kb]   (5074 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/6/3 | پذیرش: 1393/9/29 | انتشار: 1393/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sobhani Nejad M., Najafi H., Jafari Harandi R., Farmahini Farahani M.. Teaching Professional Ethics Components from the Viewpoint of Students Qom University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :399-403
URL: http://edcbmj.ir/article-1-702-fa.html

سبحانی‌نژاد مهدی، نجفی حسن، جعفری هرندی رضا، فرمهینی فراهانی محسن. مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس از دیدگاه دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی قم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :399-403

URL: http://edcbmj.ir/article-1-702-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660