1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، hnajafih@yahoo.com 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده: (14679 مشاهده)
اهداف: پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاق حرفهای در اعضای هیات علمی دانشگاه که نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که اساتید با رعایت اخلاق حرفهای، نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان دارند. این مطالعه با هدف بررسی مولفههای اخلاق حرفهای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 155 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته اخلاق حرفهای تدریس استاد مشتمل بر 6 مولفه و 48 گویه بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصان دانشگاهی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 20 و بهکمک آمار توصیفی و آزمونT تکنمونهای انجام شد.
یافتهها: میانگین کلی نمره اخلاق حرفهای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان 68/0±54/3 بود. بهجز مولفه شناخت ابعاد مختلف یادگیرنده (179/0=p)، در مولفههای ویژگیهای شخصیتی، اشراف بر محتوی، تسلط بر روشهای تدریس، ارزشیابی استاندارد و رعایت قوانین آموزشی، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط، معنیدار بود (0005/0=p).
نتیجهگیری: وضعیت اخلاق حرفهای تدریس و مولفههای آن در اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان نسبتاً مطلوب ارزیابی میشود.
Sobhani Nejad M., Najafi H., Jafari Harandi R., Farmahini Farahani M.. Teaching Professional Ethics Components from the Viewpoint of Students Qom University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :399-403 URL: http://edcbmj.ir/article-1-702-fa.html
سبحانینژاد مهدی، نجفی حسن، جعفری هرندی رضا، فرمهینی فراهانی محسن. مولفههای اخلاق حرفهای تدریس از دیدگاه دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی قم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :399-403