1- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، f_madarshahian@yahoo.com 2- گروه بهداشت عمومی و جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران 3- گروه بهداشت نوزادان، وزارت بهداشت، تهران، ایران
چکیده: (7272 مشاهده)
اهداف: تدریس جامعهمحور میتواند موجب افزایش مهارتهای دانشجویان علوم پزشکی در پیشگیری و کنترل بیماریها شود، در حالی که تدریس سنتی دروس با کاهش مهارتهای شغلی همراه است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش جامعهمحور بر رضایت از تدریس و شناخت بهداشت محیط در دانشجویان بود. روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، دانشجویان ترم پنجم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بهروش سرشماری در سال 1391 انتخاب شدند. این افراد برای تدریس درس بهداشت محیط بهصورت جامعهمحور و بحث گروهی به دو گروه 36نفری آزمون و شاهد تقسیم شدند. مداخله شامل تدریس مشکلات بهداشتی، پژوهش و آموزش پیشگیری بیماریهای هپاتیت/ایدز و بروسلوز در مشاغل پرخطر بود. با دو پرسشنامه نمرات رضایت از تدریس، شناخت بهداشت محیط و علل محیطی بروسلوز/هپاتیت/ایدز مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: پس از مداخله، میانگین نمره کل رضایت از تدریس (0/002>p)، شناخت بهداشت محیط (0/045>p) و علل محیطی بروسلوز/هپاتیت/ایدز (0/032>p) در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد بود.
نتیجهگیری: تدریس جامعهمحور بهداشت محیط و طراحی و اجرای پیشگیری از بیماریها در ارتقای رضایت و شناخت دانشجویان موثر است.
Madarshahiyan F., Hassanabadi M., Khazaei S.. Effect of Community Oriented Teaching on Teaching Satisfaction and Environmental Health Knowledge. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :381-389 URL: http://edcbmj.ir/article-1-712-fa.html
مادرشاهیان فرح، حسن آبادی محسن، خزاعی سهیلا. تاثیر تدریس جامعهمحور بر رضایت از تدریس و شناخت بهداشت محیط. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :381-389