[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 194-187 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه استرس ادراک‌شده، کمال‌گرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان
سیدمهدی پورسید 1، محمدمسعود متولی2 ، سیدرضا پورسید3 ، زهرا براهیمی4
1- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، seyed_mehdi_pourseyed@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (11875 مشاهده)

اهداف: فرسودگی تحصیلی از مهم‌ترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاه‌ها است و تشخیص متغیرهای پیش‌بینی‌کننده آن بسیار حایز اهمیت است. هدف این تحقیق، تعیین رابطه مستقیم و غیرمستقیم استرس ادراک‌شده، کمال گرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش غیرآزمایشی با طرح همبستگی، 200 دانشجوی مقطع علوم پایه رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال تحصیلی 92-1391 به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس استرس ادراک‌شده و پرسش‌نامه‌های کمال‌گرایی، حمایت اجتماعی فیلیپس و فرسودگی تحصیلی بود. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS 20 و AMOS 16 انجام شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات دانشجویان در استرس ادراک‌شده 13/6±46/25، در کمال‌گرایی سازگارانه 07/5±74/22، در کمال‌گرایی ناسازگارانه 61/5±22/17، در حمایت اجتماعی 76/3±54/18، در فرسودگی تحصیلی 29/10±70/40 و در عملکرد تحصیلی 40/1±10/16 بود. ضرایب همبستگی بین همه شاخص‌ها به‌جز رابطه کمال‌گرایی ناسازگارانه با عملکرد تحصیلی، معنی‌دار بود. اثر استاندارد استرس ادراک‌شده به فرسودگی تحصیلی از طریق حمایت اجتماعی معنی‌دار نبود (292/0=p) و اثر استاندارد استرس ادراک‌شده به عملکرد تحصیلی از طریق حمایت اجتماعی معنی‌دار بود (046/0=p).
نتیجه گیری: استرس ادراک‌شده با حمایت اجتماعی رابطه مستقیم منفی و با فرسودگی تحصیلی رابطه مستقیم مثبت دارد. حمایت اجتماعی این دانشجویان نیز با عملکرد تحصیلی رابطه مستقیم مثبت دارد. رابطه کمال‌گرایی ناسازگارانه با فرسودگی تحصیلی و همچنین رابطه کمال‌گرایی سازگارانه با عملکرد تحصیلی مستقیم مثبت است. رابطه استرس ادراک‌شده با عملکرد تحصیلی غیزمستقیم و از طریق حمایت اجتماعی است.

واژه‌های کلیدی: کمال گرایی، حمایت اجتماعی، عملکرد تحصیلی، فرسودگی تحصیلی
متن کامل [PDF 550 kb]   (4283 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3222 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/7/11 | پذیرش: 1394/4/20 | انتشار: 1394/5/5
فهرست منابع
1. Salmela-Aro K, Savolainen H, Holopainen L. Depressive symptoms and school burnout during adolescence: evidence from two cross-lagged longitudinal studies. J Youth Adolesc. 2009;38(10):1316-27. [PubMed]
2. Modin B, Ostberg V, Toivanen S, Sandell K. Psychosocial working conditions, school sense of coherence and subjective health complaints. A multilevel analysis of ninth grade pupils in the Stockholm area. J Adolesc. 2011;34(1):129-39. [PubMed]
3. Rudman A, Gustavsson JP. Burnout during nursing education predicts lower occupational preparedness and future clinical performance: A longitudinal study. Int J Nurs Stud. 2012;49(8):988-1001. [PubMed]
4. David AP. Examining the relationship of personality and burnout in college students: The rele of academic motivation. Educ Meas Eval Rev. 2010;1:90-104. [Homepage]
5. Mazerolle SM, Monsma E, Dixon C, Mensch J. An assessment of burnout in graduate assistant certified athletic trainers. J Athl Train. 2012;47(3):320-8. [PubMed]
6. Qinyi T, Jiali Y. An analysis of the reason on learning burnout of junior high school students from the perspective of cultural capital theory: A case study of mengzhe town in Xishuangbanna China. Procedia-Soc Behav Sci. 2012;46:3727-31. [Science Direct]
7. Zhang Y, Gan Y, Cham H. Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personal Individ Diff. 2007;43:1529-40. [File]
8. Melrose S. Perfectionism and depression: Vulnerabilities nurses need to understand. Nurs Res Pract. 2011;2011:858497. [PubMed]
9. Baqutayan S. Stress and Social Support. Indian J Psychol Med. 2011;33(1):29-34. [PubMed]
10. Ranabir S, Reetu K. Stress and hormones. Indian J Endocrinol Metab. 2011;15(1):18-22. [PubMed]
11. Bruce SP. Recognizing stress and avoiding burnout. Curr Pharm Teach Learn. 2009;1(1):57-64. [Science Direct]
12. Neumann Y. Quality of learning experience and students college outcomes. Int J Educ Manag. 1990;7(1):1-16. [DOI]
13. Hafezi F, Ahadi H, Enayati M, Najjariyan B. The causal relationship between challenge and hindrance stress, burnout, motivation to learn with performance in Ahwaz Islamic Azad University. Knowl Res Appl Psychol. 2007;32(0):145-66. [Persian] [Homepage]
14. Hematirad G, Sepah Mansur M. The relationship between stress and social support among university students in Tehran. Thought Behav Clin Psychol. 2008;2(7):79-86. [Persian] [File]
15. Afshar H, Roohafza HR, Sadeghi M, Saadaty AR, Salehi M, Motamedi M, et al. Positive and negative perfectionism and their relationship with anxiety and depression in Iranian school students. J Res Med Sci. 2011;16(1):79-86. [PubMed]
16. Tagharrobi Z, Fakharian E, Mirhossieni F, Rasoulinejad SA, Akbari H, Ameli H. Miserable outputs of a faculty and its related factors. Iran Q Educ Strateg. 2011;3(4):183-8. [Persian] [File]
17. Hajloo N, Sobhi Ghmelki N, Rahbar Tarmseri M, Haghightgoo M. Survey the relationship between perfectionism and job burnout in nurses. J Guilan Uni Med Sci. 2011;20(77):23-30. [Persian] [Homepage]
18. Mikaeili N, Afrooz G, Gholizadeh L. The relationship self-concept and academic burnout with academic performance of girl students. J School Psychol. 2013;1(4):124-30. [File]
19. Azimi M, Piri M, Zavvar T. Relationship of academic burnout and self-regulated learning with academic performance of high school students. Res Curric Plan. 2013;10(11):116-28. [Persian] [Homepage]
20. Chang E, Lee A, Byeon E, Lee SM. Role of motivation in the relation between perfectionism and academic burnout in Korean students. Personal individ Diff. 2015;82:221-6. [File]
21. Bieling PJ, Israeli A, Smith J, Antony MM. Making the grade: The behavioral consequences of perfectionism in the classroom. Personaliy Individual Differences. 2003;35(1):163-78. [Science Direct]
22. Grzegorek JL, Slaney RB, Franze S, Rice KG. Self-citicism, dependency, self-esteem, and grade point average satisfaction among cluster of perfectionists and nonperfectionists. J Couns Psychol. 2004;51(2):192-200. [Homepage]
23. Yang HJ. Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical-vocational colleges. Int J Educ Dev. 2004;24(3):283-301. [File]
24. Alison R. The relationship of positive and negative perfectionism to academic achievement, achievement motivation, and well-being in tertiary students [Dissertation]. University of Conterbury; 2005. [File]
25. Duran A, Extremera N, Berrocal PF, Montalban M. Predicting academic burnout and engagement in educational setting: Assessing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and general self-efficacy. Psicothema. 2006;18(1):158-64. [Homepage]
26. Watson R, Deary I, Thompson D, Li G. A study of stress and burnout in nursing students in Hong Kong: A questionnaire survey. Int J Nurs Stud. 2008;45(10):1534-42. [File]
27. Taris TW, Van Beek I, Schaufeli WB. Why do perfectionists have a higher burnout risk than other? The meditational effect of workaholism. Rom J Appl Psychol. 2010;12(1):1-7. [File]
28. Hayati D, Ogbahi A, Hoseini Ahangari SA, Azizi Abarghuei M. Investigating the relationships between quality of learning experiences\\\\\\\\\\\\\\\' components and self-efficacy on academic burnout among students of Allamme Tabatabaei university of Tehran. Educ Devel Jundishapur. 2012;3(4):18-29. [Persian] [Homepage]
29. Charkhabi M, Azizi Abarghuei M, Hayati D. The association of academic burnout with self-efficacy and quality of learning experience among Iranian students. Springerplus. 2013;2:677. [PubMed]
30. Pooladi Ryshahri R. Construct and validate a scale stressors at student of Shahid Chamran University [Dissertation]. Ahvaz: Shahid Chamran Ahvaz University, Educational Sciences & Psychology Faculty; 1995. [Persian]
31. Stoeber J, Otto K, Pescheck E, Becker C, Stoll O. Perfectionism and competitive anxiety in athletes: Differentiating striving for perfection and negative reaction to to imperfection. Personality Individual Differences. 2007;42(6):959-69. [File]
32. Behroozy N, Shehni Yeylagh M, Alizadeh Y. Relationship of attachment to parent and peers with perfectionism and academic performance in the public high school students of Ilam. J Educ Psychol Stud. 2013;10(17):23-50. [Persian] [Homepage]
33. Asgari P. Handbook of Cognitive Psychology Tests. Ahwaz: Islamic Azad University Press; 2009.
34. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. J Health Soc Behav. 1983;24(4):385-96. [PubMed]
35. Arnold A, Lewis J, Maximovich A, Ickovics J, Kershaw T. Antecedents and consequences of caregiving structure on young mothers and their infants. Matern Child Health J. 2011;15(7):1037-45. [PubMed]
36. Human HA. Structural equation modeling with LISREL software application. Tehran: SAMT Press; 2005. [Homepage]
37. Au A, Lai MK, Lau KM, Pan PC, Lam L, Thompson L, Gallagher-Thompson D. Social support and well-being in dementia family cavegivers: The mediating role of self-efficacy. Aging Ment Health. 2009;13(5):761-8. [PubMed]
38. Harris PW, Pepper CM, Maack DJ. The relationship between maladaptive perfectionism and depressive symptoms: The mediating role of rumination. Personality Individual Differences. 2008;44(1):150-60. [Science Direct]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourseyyed SM, Motevalli MM, Pourseyyed SR, Barahimi Z. Relationship of Perceived Stress, Perfectionism and Social Support with Students’ Academic Burnout and -Academic Performance . Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :187-194
URL: http://edcbmj.ir/article-1-719-fa.html

پورسید سیدمهدی، متولی محمدمسعود، پورسید سیدرضا، براهیمی زهرا. رابطه استرس ادراک‌شده، کمال‌گرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :187-194

URL: http://edcbmj.ir/article-1-719-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645