اهداف: توانایی برقراری ارتباط، مهارت مهمی برای انسان است. آموزش موثر به استفاده صحیح از مهارتهای ارتباطی بستگی دارد. ارتباط در فرآیند آموزشی بهصورت تبادل افکار و اطلاعات بین استاد و دانشجو است. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی در مورد عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی- مقطعی در سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در 181 دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشکده پیراپزشکی که بهروش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهای شامل دو بخش خصوصیات فردی و سئوالات مربوط به عوامل موثر در برقراری ارتباط جمعآوری شد و با نرمافزار SPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مقایسه دیدگاه گروههای مختلف دانشجویی، اکثر نظرات مشابه بود و فقط دانشجویان ورودی 1386 نسبت به ورودیهای 1385، از نظر تاثیر گشادهرویی (02/0>p) و تجربه استاد در برقراری ارتباط (03/0>p) اختلاف معنیداری داشتند.
نتیجهگیری: از نظر دانشجویان، گشادهرویی بجا و مناسب، فروتنی، رازداری و امانتداری استاد در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد، در راستای ارتقای سطح یادگیری، نقش بسیار مؤثری دارند.
Obeidi N.. Effective factors on the communication between students and faculty members in the viewpoint of paramedical students. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (3) :133-136 URL: http://edcbmj.ir/article-1-72-fa.html
عبیدی نرگس. عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید از نظر دانشجویان پیراپزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (3) :133-136