1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، bahareh19@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده: (9508 مشاهده)
اهداف: هوش فرهنگی عاملی است که میتواند نقش مهمی در اثربخشی مدیران و نیز نوع برخورد با تعارضات داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش فرهنگی بر اثربخشی مدیران و نیز سبکهای مدیریت تعارض در دانشگاه انجام شد. روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1393 روی 30 نفر از مدیران و 180 نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور ارومیه انجام شد. ابزار اندازهگیری دادهها شامل پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و داین، پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون و پرسشنامه اثربخشی پرداختچی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل رگرسیون گامبهگام،آزمون تحلیل واریانس و آزمون توکی) انجام شد. یافتهها: رابطه بین هوش فرهنگی و اثربخشی مدیران با سطح اطمینان 95/0، معنیدار بود (288/0=r؛ 011/0=p). بین مولفههای انگیزشی (248/0=r؛ 028/0=p) و فراشناختی (311/0=r؛ 005/0=p) هوش فرهنگی با اثربخشی مدیران رابطه معنیداری وجود داشت، اما بین مولفههای رفتاری (173/0=r؛ 13/0=p) و شناختی (136/0=r؛ 231/0=p) هوش فرهنگی با اثربخشی رابطه معنیداری وجود نداشت. همچنین رابطه بین هوش فرهنگی با سبکهای راهحلگرایی (281/0=r؛ 012/0=p) و کنترل (328/0-=r؛ 003/0=p) معنیدار بود، اما بین هوش فرهنگی و سبک عدم مقابله رابطه معنیداری مشاهده نشد (046/0=r؛ 685/0=p). نتیجهگیری: هوش فرهنگی با سبکهای مدیریت تعارض راهحلگرایی و کنترل رابطه دارد ولی با سبک عدم مقابله رابطهای ندارد.
Azizi Nejad B., Mehdizade A., Jenaabadi H.. Correlation of Conflict Management Styles in the Medical Universities and Cultural Intelligence. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :353-360 URL: http://edcbmj.ir/article-1-728-fa.html
عزیزی نژاد بهاره، مهدی زاده آرزو، جناآبادی حسین. رابطه سبکهای مدیریت آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی با هوش فرهنگی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :353-360