[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 73-69 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تعلیم تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی
حسین جناابادی1 ، بهاره عزیزی نژاد 2، آرزو مهدی زاده3
1- دانشگاه سیستان وبلوچستان
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، bahareh19@gmail.com
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده:   (9886 مشاهده)

 

اهداف: بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که آموزش تفکر انتقادی در فعالیت‌های اجتماعی و به‌خصوص تعاملات افراد موثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان پزشکی انجام شد.

 

روش‌ها: این پژوهش شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون در سال 1392 انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند که از بین آنها 200 نفر (100 نفر برای گروه کنترل و 100 نفر برای گروه آزمایش) با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. میزان مهارت‌های اجتماعی دانشجویان از طریق پرسش‌نامه استانداردشده ﻣﺎﺗﺴﻮن در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون (بعد از آموزش تفکر انتقادی) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آنالیز کوواریانس یک‌طرفه انجام شد.

 

یافته‌ها: آموزش تفکر انتقادی بر افزایش مهار‌ت‌های اجتماعی مناسب (003/0=p)، کاهش مهارت‌های اجتماعی نامناسب (005/0=p)، کاهش تکانشی عمل‌کردن و سرکش‌بودن (002/0=p)، برتری‌طلبی (044/0=p) و افزایش رابطه با همسالان (0001/0=p) تاثیر معنی‌داری داشت.

نتیجه‌گیری: آموزش تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان پزشکی موثر است.

 

واژه‌های کلیدی: تفکر، آموزش، مهارت‌های اجتماعی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 426 kb]   (3307 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2954 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/8/20 | پذیرش: 1393/9/4 | انتشار: 1393/11/4
فهرست منابع
1. Jones A. Teaching critical thinking: An investigation of a task in introductory macroeconomics. High Educ Res Dev. 2004;23(2):167-181. [DOI]
2. Gul R, Cassuma SH, Ahmada A, Khana SH, Saeeda T, Parpio Y. Enhancement of critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educators. Proc Soc Behav Sci. 2010;2(2):3219-25. [Science Direct]
3. Hassani L. The study ofeducation thinking criticalimpact upon control and source and dissonance reduction (Excitation) of cognitiveinmale studentin the second yearhigh school Baneh [Dissertation]. Tehran: Tehran University; 2011. [Persian]
4. Jonassen D, Bosung K. Arguing to learn and learning to argue: Design justification and guidelines. Educ Tech Res Dev. 2010,58(4):439-57. [Homepage]
5. Pithers RT, Soden R. Critical thinking in education: A review. Educ Res. 2000,42(3):237-49. [DOI]
6. Fraser MW, Galinsky MJ, Smokowski PR, Day SH, Terzian MA, Rose RA, et al. Social information-processing skills Training to promote social competence and prevent aggressive Behavior in the third grade. J Consult Clin Psychol. 2005;73(6):1045-55. [File]
7. Gottfredson GD. Peer group interventions to reduce the risk of delinquent behavior: A selective review and a new evaluation. Criminology.1987;25(3):671-714. [DOI]
8. Hennessey BA. Promoting social competence in school-aged Children: The effects of the open circle program. J Sch Psychol. 2007;45(3):349-60. [Science Direct]
9. Ferretti RP, Cavalier AR, Murphy MJ, Murphy R. The self-management of skills by persons with mental retardation. Res Dev Disabil. 1993;14(3):189-205. [PubMed]
10. Cotter EM, Tally C. Do critical thinking exercises improve critical thinking skills?. Educ Res Q. 2009,33(2):3-14. [Homepage]
11. Goddard RD, Goddard YL. A multi-level analysis of the relationship between teacher and collective efficacy in urban schools. Teach Teacher Educ. 2001;17:807-18. [Homepage]
12. Athari ZS, Sharif M, Nemat Bakhsh M, Baba Mohammadi H. The assess of critical thinking skills and their relationship with the university entrance exam rank in University of Medical Sciences of Isfahan. Iran J Educ Med Sci. 2009;9(1):5-12. [Persian] [File]
13. Mandernach BJ. Thinking critically about critical thinking: Integrating online tools to promote critical thinking. Crit Think. 2006;1:41-50. [File]
14. Zhang LF. Contributions of thinking styles to critical thinking dispositions. J Psychol. 2003;137(6):517-43. [PubMed]
15. Ten Dam G, Volman M. Educating for adulthood or for citizenship: Social competence as an educational goal. Eur J Educ. 2007;42(2):281-98. [Homepage]
16. Weare K. Mental health and social and emotional learning: Evidence, principles, tensions, balances. Adv Sch Ment Health Promot. 2010;3(1):5-17. [DOI]
17. Zins J, Elias M. Social and emotional learning: Promoting the development of all students. J Educ Psychol Consult. 2006;17(2-3):233-55. [DOI]
18. Zion E, Jenvey V. Temperament and social behavior at home and school among typically developing children and children with an intellectual disability. J Intellect Disabil. 2006;50(6):445-56. [PubMed]
19. Van Hasselt VB. Training blind adolescents in social skills. J Visual Impair Blind. 1983;77(5):199-203. [Homepage]
20. Payton J, Wardlaw D, Graczyk P, Bloodworth M, Tompsett C, Weissberg R. Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and youth. J Sch Health. 2000;70(5):179-85. [PubMed]
21. Matson JL, Mayville SB, Laud RB. A system of assessment for adaptive behavior, social skills, behavioral function, medication side-effects, and psychiatric disorders. Res Dev Disabil. 2003;24:75-81. [Science Direct]
22. Seçer Z, Çeliköz N, Koçyiğit S, Seçer F, Kayılı G. Social skills and problem behavior of children with different cognitive styles who attend preschool education. Proc Soc Behav Sci. 2009;1(1):1554-60. [Science Direct]
23. Yousefi F, Khayer M. A study on the reliability and the validity of the Matson evaluation of social skills with youngsters (MESSY) and sex differences in social skills of high school students in Shiraz. Iran. J Soc Sci Hum Shiraz. 2002;18(2):159-70. [Homepage]
24. Ladd GW. Peer relationships and social competence during early and middle childhood. Annu Rev Psychol. 1999;50:333-59. [PubMed]
25. Van der Oord S, Van der Meulen EM, Prins PJ, Oosterlaan J, Buitelaar JK, Emmelkamp PM. A psychometric Evaluation of the social skill rating system in children with attention deficit hyperactivity disorder. Behav Res Ther. 2005;43(6):733-46. [PubMed]
26. Ching GB, Wahab R, Leng WM, Aun JTL, Yeoh E, Hock O, et al. KDU e-Community Network. Internet High Educ. 2001;4(1):317-28. [Science Direct]
27. Merrill K, Streeter A, Boelter E, Caldarella P, Gentry A. Validity of the home and community social behavior scales: Comparisons with five behavior-rating scales. Psychol Sch. 2001;38(4):313-25. [DOI]
28. Broadbear JT, Guang J, Bierma TJ. Critical thinking dispositions among undergraduate students during their introductory health education course. Health Educ. 2005;37(1):1-8. [File]
29. Merrell K. Using behavior rating scales to assess social skills and antisocial behavior in school settings. Sch Psychol Rev. 1993;22(1):115-33. [Homepage]
30. Malecki C, Elliot S. Children’s social behaviors as predictors of academic achievement: A longitudinal analysis. Sch Psychol Q. 2002;17(1):1-23. [Homepage]
31. Hemmeter M, Ostrosky M, Fox L. Social and emotional foundations for early learning: A conceptual model for intervention. Sch Psychol Rev. 2006;35(4):583-601. [Homepage]
32. Hosseininasab S, Soltani A. The effects of cooperative learning on development of social skills among students. Q J New Thought Educ. 2011;3(7):1-1. [Persian] [Homepage]
33. Mashhadi A, Hashemi M, Hashemi H. Theory of mind development and its relationship with social skillsin childrenandteenagers with visual impairments. J Dev Psychol Iran Psychol. 2011; 7(27):219-30. [Persian] [File]
34. Durlak J, Weissberg R, Dymnicki A, Taylor R, Schellinger L. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Dev. 2011;82(1):405-32. [PubMed]
35. Cummings K, Kaminski R, Merrell K. Advances in the assessment of social competence: Findings from a preliminary investigation of a general outcome measure for social behavior. Psychol Sch. 2008;45(10):930-46. [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jenaabadi H, Azizi Nejad B, Mehdizade A. Effect of Teaching Critical Thinking on Social Skills Growth of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (2) :69-73
URL: http://edcbmj.ir/article-1-740-fa.html

جناابادی حسین، عزیزی نژاد بهاره، مهدی زاده آرزو. تاثیر تعلیم تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (2) :69-73

URL: http://edcbmj.ir/article-1-740-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645