[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 157-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر استفاده از محتوای الکترونیکی طراحی‌شده براساس الگوی رابرت گانیه بر میزان یادگیری دانشجویان در درس آمار
سپیده کشمیری1 ، اکبر مومنی راد 2
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، akbar856@gmail.com
چکیده:   (8629 مشاهده)

اهداف: طراحی آموزشی از بخش‌های مهم تولید و راه‌اندازی آموزش الکترونیکی است. هدف این پژوهش، طراحی و تولید محتوای الکترونیکی درس "آمار مهندسی" براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تعیین میزان اثربخشی آن بر یادگیری دانشجویان بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون دارای گروه کنترل، از میان دانشجویان دروس الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390، 48 دانشجوی درس آمار مهندسی به روش در دسترس انتخاب شده و به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به‌مدت یک نیم‌سال تحصیلی در معرض درس طراحی‌شده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسش‌نامه‌هایی محقق‌ساخته مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با کمک نرم‌افزار SPSS 19 تحلیل شدند.
یافته‌ها: در پیش‌آزمون، میانگین نمرات در گروه آزمایش 93/0±76/11 و در گروه کنترل 02/1±52/10 بود. در پس‌آزمون نمرات گروه آزمایش با میانگین 32/1±41/16 به‌طور معنی‌داری بیشتر از نمرات گروه کنترل با میانگین 09/1±15/11 بود. درس طراحی‌شده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه، تاثیر معنی‌داری بر یادگیری داشت (82/18=F؛ 05/0p<).
نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی گانیه برای طراحی محتوای دوره‌های آموزش الکترونیکی باعث افزایش یادگیری یادگیرندگان می‌شود.

واژه‌های کلیدی: طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی گانیه، آموزش الکترونیکی، محتوای الکترونیکی
متن کامل [PDF 481 kb]   (2760 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3240 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1394/2/9 | پذیرش: 1394/4/16 | انتشار: 1394/5/5
فهرست منابع
1. AbuSeileek AF. The effect of computer-assisted cooperative learning methods and group size on the EFL learners’ achievement in communication skills. Comput Educ. 2012;58(1):231-9. [Science Direct]
2. Augustinova M, Ferrand L. The influence of mere social presence on Strop interference: New evidence from the semantically-based Strop task. J Exp Soc Psychol. 2012;48(5):1213-6. [Science Direct]
3. Bishop J. Increasing participation in online communities a framework for human-computer interaction. Computer. Comput Hum Behav. 2007;23(4):1881-93. [Science Direct]
4. Battalio J. Success in distance education: Do learning styles and multiple formats matter? Am J Distance Educ. 2009;23(1):71-87. [File]
5. Chang Ch, Su Y. Cross-cultural interface design and the classroom-learning environment in Taiwan. Turk Online J Educ Technol. 2012;11(3):82-93. [File]
6. Welsh ET, Wanberg CR, Brown KG, Simmering MJ. E-learning: Emerging uses, empirical results and future directions. Int J Train Dev. 2003;7(4):245-58. [DOI]
7. Bielaczyc K, Collins A. Learning communities in classrooms: A reconceptualization of educational practice. In: Reigeluth CM, (Editor). Instructional-design theories and models. Volume 2. Boston: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2014. [File]
8. Gagne RM, Wager WW, Goulas KC, Keler JM. Principles of instructional design. Internet High Educ. 1987;15(1):195-203.
9. Jonassen D, Davidson M, Collins M, Compbell J, Bannan Haag B. Constructivism and computer‐mediated communication in distance education. Am J Distance Educ. 1995;9(2):7-26. [File]
10. ChanLina LJ, Chanb KCh. Group learning strategies for online course. Procedia Soc Behav Sci. 2010;2(2):397-401. [Science Direct]
11. Molenda M. In search of the elusive ADDIE model. Perform Improv. 2003;42(5):34-6. [DOI]
12. Davies J, Graff M. Performance in e-learning: Online participation and student grades. Br J Edcu Technol. 2005;36(4):657-63. [File]
13. Vass E, Littleton K, Miell D, Jones A. The discourse of collaborative creative writing: Peer collaboration as a context for mutual inspiration. Think Sk Creat. 2008;3(3):192-202. [File]
14. McInnerney JM, Roberts RT. Online learning: Social interaction and the creation of a sense of community. Educ Technol Soc. 2004;7(3):73-81. [File]
15. Song L, Singleton ES, Hill JR, Hwa Koh M. Improving online learning: Student perceptions of useful and challenging characteristics. Int High Educ. 2004;7(1):59-70. [File]
16. Andrews L. Preparing general education pre-service teachers for inclusion: Web-enhanced case-based instruction. J Spec Educ Technol. 2002; 17(3), 27–35. [Homepage]
17. Bonk CJ, Dennen V. Teaching on the web: With a little help from my pedagogical friends. J Comput High Educ. 1999;11(1):3-28. [Homepage]
18. Lee K. Online collaborative case study learning. J Coll Read Learn. 2007;37(2):82-100. [File]
19. FitzPatrick Th. Key success factors of eLearning in education: A professional development model to evaluate and support eLearning. US-China Educ Rev. 2012;9(1):789-95. [File]
20. Glava CC, Glava AE. Time management on the on-line learning platforms. A case study regarding the BSCW platform used by future teacher student. Soc Behav Sci. 2012;46(1):3551-5. [File]
21. Rourke L, Anderson T. Using web-based, group communication systems to support case study learning at a distance. Int Rev Res Open Distance Learn. 2002;3(2):1-13. [Homepage]
22. Wise A, Chang J, Duffy TM, Del Valle R. The effects of teacher social presence on student satisfaction, engagement, and learning. J Educ Comput Res. 2004;31(3):247-71. [Homepage]
23. Nicoll K, Harrison R. Constructing the good teacher in higher education: The discursive work of standards. Stud Contin Educ. 2010;25(1):23-35. [DOI]
24. Graham M, Scarborough H. Enhancing the learning environment for distance education students. Distance Educ. 2001;22(2):232-44. [DOI]
25. Swan K, Shih LF. On the nature and development of social presence in online course discussions. J Asynchronous Learn Netw. 2005;9(3):115-36. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmiri S, Momeni Rad A. Effect of Using the Electronic Content Designed Based on Robert Gagne Model on the Level of Student Learning in Statistics Lesson. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :151-157
URL: http://edcbmj.ir/article-1-805-fa.html

کشمیری سپیده، مومنی راد اکبر. تاثیر استفاده از محتوای الکترونیکی طراحی‌شده براساس الگوی رابرت گانیه بر میزان یادگیری دانشجویان در درس آمار. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :151-157

URL: http://edcbmj.ir/article-1-805-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660