[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 208-203 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه
محمدعلی نعمتی1 ، یحیی محمدی2 ، محمدرضا رئیسون 3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، raeisoon49@gmail.com
چکیده:   (8922 مشاهده)

اهداف: تحقق مدیریت دانش در دانشگاه‌های کشور با توجه به شرایط و اقتضائات خاص این نهاد علمی از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادهای جامعه برخوردار است. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی بود.

ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در سال 1393 انجام شد و 127 نفر از مدرسان دانشگاه پیام نور در استان خراسان جنوبی به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد مدیریت دانش و پرسش‌نامه محقق‌ساخته عملکرد آموزشی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و آزمون T مستقل تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات مدیریت دانش و عملکرد آموزشی به ترتیب 31/31±33/324 و 85/13±22/65 به‌دست آمد. بین مدیریت دانش و ابعاد آن (خلق دانش، تسهیم دانش، به‌کارگیری دانش و ذخیره‌سازی دانش) با عملکرد آموزشی اساتید رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. بین میانگین نمرات مدیریت دانش و ابعاد آن براساس جنسیت تفاوت معنی‌دار وجود داشت، ولی بین میانگین نمرات عملکرد آموزشی اساتید براساس جنسیت تفاوت معنی‌دار نبود. همچنین بین میانگین نمرات متغیرهای مدیریت دانش و ابعاد آن و عملکرد آموزشی اساتید براساس مدرک تحصیلی تفاوت معنی‌دار وجود داشت، ولی براساس سابقه کار تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: ابعاد مدیریت دانش علاوه بر افزایش عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی می‌تواند عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی را پیش‌بینی نماید.

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، آموزش عالی، دانشگاه، عملکرد آموزشی
متن کامل [PDF 430 kb]   (3174 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4120 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1394/4/30 | پذیرش: 1394/6/23 | انتشار: 1394/6/29
فهرست منابع
1. Akbari Langrudi J, Mehdizadeh Marzanaki NA, Rajabali Tabar D. The role of knowledge management in empowering school principals. International Conference on Management, Challenges and Solutions; 2013, December 26. [Homepage]
2. Nemati MA. Knowledge management, culture, and higher education. Technol Dev. 2008;2(7):28-35. [Persian] [File]
3. Dvenport TH‚ Prusak L. Working knowledge. 2nd edition. Boston, MA: Harvard Business Review Press; 2000. [Homepage]
4. Macdonald J. Understanding knowledge management. New Jersey: Princeton University Press; 1999.
5. Qureshi FS‚ Ahmadi P. The role of knowledge management in educational institutions. Manag Tomorrow. 2008;7(20):17-24. [Persian] [Homepage]
6. Adly F. Knowledge management: Moving beyond the knowledge. Tehran: Cognitive Thought; 2005.
7. Yamani Duozi Sorkhabi M‚ Mozafari FA. The examination of effective factors on research experiences among graduate students at Shahid Beheshti University. Educ Psychol Stud. 2009;10(1):83-100. [Persian] [Homepage]
8. Ghahramani M, Arefi M, Jamshidi L. Study the effect of student evaluation on faculty members’ educational performance between 2000-01 to 2005-06. Res Plan High Educ. 2008;14(2):1-26. [Persian] [Homepage]
9. Nikrooz L, Roozitalab M, Rayegan Shirazi AR, Naghizadeh MM, Taghavi F. Student research projects inhibiting factors from the students perspective. J Fasa Univ Med Sci. 2012;2(2):113-9. [Persian] [Homepage]
10. Karimian Z, Sabaghian Z, Sedghpour BS. An investigation of research and knowledge production obstacles and challenges in medical universities. High Educ Iran J. 2012;3(4):35-64. [Persian] [File]
11. Behnamfar R. Relationship of teaching and research; teacher or researcher?. Educ Strateg Med Sci. 2013;4(5):215-7. [Persian] [Homepage]
12. Rajaipour S, Rahimi H. A study of the relationship between the changing process of knowledge management and the performance of university of Isfahan faculty members. J Execut Manag. 2009;8(31):59-76. [Persian] [Homepage]
13. Qoltash A, Moslem S, Javdan M, Sina H. The relationship between organizational culture and organizational learning and knowledge management of faculty of Islamic Azad University. New Ideas Educ. 2011;7(1):69-85. [Persian] [Homepage]
14. Niazi E. Investigation and analysis of knowledge management: Explained structural equation Case study of Mazandaran University. J Acad Librariansh Inf Res. 2012;46(60):119-40. [Persian]
15. Konjkav Monfard AR, Ardakani S. An analysis of the status of knowledge management in higher education institutes and its relation with innovation. New Approach Educ Adm. 2014;5(17):10320. [Persian] [Homepage]
16. Halawi LA. Knowledge management systems success in knowledge-based organizationas. Fort Lauderdale: NOVA South Eastern University; 2005. [Homepage]
17. Kamasak R, Bulutlar F. The influence of knowledge sharing on innovation. Eur Bus Rev. 2010;22(3):306-17. [DOI]
18. Liao SH, Wu CC. System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation. Expert Syst Appl. 2010;37(2):1096-103. [File]
19. Zack M, Mckeen J, Singh S. Knowledge management and organizational performance: An exploratory analysis. J Knowl Manag. 2009;13(6):392-409. [DOI]
20. Zaim H, Tatoglu E‚ Zaim S. Performance of knowledge management practices: A causal analysis. J Knowl Manag. 2007;11(6):54-67. [File]
21. Gold AH, Malhotra A‚ Segars AH. Knowledge management: An organizational capabilities perspective. J Manag Inf Syst. 2001;18(1):185-214. [File]
22. Hosseini SS. Feasibility in terms of knowledge management infrastructure necessary 8th Tehran municipality [Dissertation]. Tehran: Shahed University; 2010. [Persian]
23. Adine Ghahramani A, Hashempour L‚ Atapour H. The study of knowledge management in view of university faculty members. J Acad Librariansh Inf Res. 2011;45(57):63-85. [Persian]
24. Abunoory E, Saeidi P, Neyazi E‚ Zanganeh M. Investigate and explain the knowledge management infrastructure in selected universities. J Educ Manag Res. 2011;3(1):91-116. [Persian]
25. Rajaeepour S, Bahrami S, Kamali DolatAbadi A, Shabani A. The relationship between the applications of knowledge management indices and faculty member’s educational performance in Isfahan university of medical sciences. Health Inf Manag. 2012;4(32):619-24. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati MA, Mohammadi Y, Raeisoon MR. Relationship between Knowledge Management and Educational Performance of Faculty Members . Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (4) :203-208
URL: http://edcbmj.ir/article-1-843-fa.html

نعمتی محمدعلی، محمدی یحیی، رئیسون محمدرضا. رابطه ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (4) :203-208

URL: http://edcbmj.ir/article-1-843-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660