اهداف: بهمنظور بهبود عملکرد موسسات آموزشی، شناسایی وضعیت بروندادهای نامطلوب و عوامل موثر بر بروز شاخصهای مربوطه ضروری است؛ لذا، این مطالعه با هدف بررسی بروندادهای نامطلوب و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت.
روشها : در این مطالعه مقطعی، کلیه دانشآموختگان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1370 تا انتهای 1382 (1455 نفر) به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای حاوی شاخصهای تعیینکننده نامطلوببودن برونداد موسسات آموزشی (اخذ معدل نامطلوب, انصراف, اخراج, ترک تحصیل و تغییر رشته) و عوامل مرتبط احتمالی استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از نسبت شانس و درصد تفاوت، تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: معدل کل در 42/9% واحدهای پژوهش نامطلوب بود. 5/% تغییر رشته و 5/1% انصراف داده بودند. 1/0% اخراج شده و 2/1% ترک تحصیل کرده بودند. بهعلاوه، بروز بروندادهای نامطلوب با ویژگیهای فردی، معیارهای پذیرش و پیشینه تحصیلی دانشجویان ارتباط داشت.
نتیجهگیری: فاکتورهای جنس، محل سکونت، نوع دیپلم، وضعیت تاهل، سهمیه پذیرش، سابقه میهمانی در سایر دانشگاهها، فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی، رشته، مقطع، دوره تحصیلی، معدل مقاطع تحصیلی قبلی و سن ورود به دانشگاه در وضعیت شاخصهای تعیینکننده نامطلوببودن بروندادها موثر هستند.
Tagharrobi Z., Fakharian E., Mirhosseini F. S., Rasoulinejad S. A., Akbari H., Ameli H.. Miserable outputs of a faculty and its related factors. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :183-188 URL: http://edcbmj.ir/article-1-89-fa.html
تقربی زهرا، فخاریان اسماعیل، میرحسینی فخرالسادات، رسولی نژاد سیداصغر، اکبری حسین، عاملی حسین. بروندادهای نامطلوب یک دانشکده و عوامل مرتبط با آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (4) :183-188