1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران ، sulmaz_samareh@yahoo.com 2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده: (10252 مشاهده)
اهداف: شناخت اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان میتواند به درگیری بیشتر و در نتیجه یادگیری و پیشرفت تحصیلی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری درگیری تحصیلی در رابطه با اهداف پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی بود.
ابزار و روشها: در این پژوهش از نوع همبستگی، 360 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشکدههای پزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی ١٣۹٤ بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اهداف پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. بهمنظور بررسی مدل علی اهداف پیشرفت، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی از روش توصیفی همبستگی با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS 20 و Amos 22 و روش تحلیل مسیر در چهارچوب مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: دو مولفه رویکرد تسلط و اجتناب تسلط، اثرات معنیداری بر درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی داشتند (05/0p<). هدف رویکرد تسلط بهصورت مثبت با درگیری انگیزشی، شناختی و رفتاری رابطه داشت. با افزایش درگیری انگیزشی و شناختی، خودکارآمدی تحصیلی نیز افزایش مییافت. همچنین شاخصهای برازش مدل نشان دادند که مدل مورد نظر از برازش خوبی برخوردار بود.
نتیجهگیری: درگیری تحصیلی انگیزشی و شناختی میانجیگری کاملی بین هدف رویکرد تسلط و خودکارآمدی تحصیلی انجام میدهد.
Samareh S., Kezri Moghadam N.. Relationship between Achievement Goals and Academic Self-Efficacy; Mediation Role of Academic Engagement. Educ Strategy Med Sci 2016; 8 (6) :13-20 URL: http://edcbmj.ir/article-1-917-fa.html
ثمره سولماز، خضری مقدم نوشیروان. رابطه بین اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی؛ نقش میانجی درگیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (6) :13-20