[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 105-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل و ارزیابی نقش قسمت‌های مختلف مغز در نارساخوانی
سید رضا پورسید 1، سید مهدی پورسید ، سکینه قرایی
1- ، seyed_reza_poorseyed@yahoo.com
چکیده:   (15079 مشاهده)

  مقدمه: آیا کالبدشناسی مغز افراد نارساخوان که در مراحل مختلف خواندن مانند رمزگشایی، صحت، روانی خواندن و درک معانی مطلب خوانده‌شده مشکل دارند با افراد معمولی که در خواندن مشکلی ندارند تفاوتی دارد؟ به بیان دیگر، فرضیه نقص مغز مطرح‌شده در مورد افراد نارساخوان با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام‌شده در این زمینه تا چه حد قابل‌قبول است و آیا شواهدی برای پذیرفتن آن به‌دست آمده است؟ هدف از مطالعه حاضر تحلیل و بررسی نحوه کارکرد مغز کودکان و بزرگسالان نارساخوان بود.

  نتیجه‌گیری: پس از مطالعه و بررسی حجم قابل‌توجهی از مقالات ارایه‌شده در زمینه علل زیستی نارساخوانی و مخصوصاً وضعیت کارکردی مغز این افراد طی فرایند خواندن، وجود تفاوت‌های کارکردی بین مغز افراد نارساخوان و عادی مشاهده شده است و احتمالاً آسیب و بدعملکردی مغزی در افراد نارساخوان وجود دارد. تشخیص به‌موقع نارساخوانی و ارایه راه‌های درمانی مناسب در سنین هر چه پایین‌تر، می‌تواند کمک قابل توجهی به مغز برای انجام فعالیت‌های جبرانی به‌منظور کاهش ضعف کارکردی، در بخش‌های دارای اختلال کند.

واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، فرضیه نقص مغزی، کالبدشناسی مغز
متن کامل [PDF 308 kb]   (7301 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/6/17 | انتشار: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pour Seyed S. R., Pour Seyed S. M., Qaraie S.. Analysis and evaluation of the role of different brain parts in dyslexia. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (3) :101-105
URL: http://edcbmj.ir/article-1-92-fa.html

پورسید سید رضا، پورسید سید مهدی، قرایی سکینه. تحلیل و ارزیابی نقش قسمت‌های مختلف مغز در نارساخوانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (3) :101-105

URL: http://edcbmj.ir/article-1-92-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645