مقدمه: آیا کالبدشناسی مغز افراد نارساخوان که در مراحل مختلف خواندن مانند رمزگشایی، صحت، روانی خواندن و درک معانی مطلب خواندهشده مشکل دارند با افراد معمولی که در خواندن مشکلی ندارند تفاوتی دارد؟ به بیان دیگر، فرضیه نقص مغز مطرحشده در مورد افراد نارساخوان با توجه به مطالعات و تحقیقات انجامشده در این زمینه تا چه حد قابلقبول است و آیا شواهدی برای پذیرفتن آن بهدست آمده است؟ هدف از مطالعه حاضر تحلیل و بررسی نحوه کارکرد مغز کودکان و بزرگسالان نارساخوان بود.
نتیجهگیری: پس از مطالعه و بررسی حجم قابلتوجهی از مقالات ارایهشده در زمینه علل زیستی نارساخوانی و مخصوصاً وضعیت کارکردی مغز این افراد طی فرایند خواندن، وجود تفاوتهای کارکردی بین مغز افراد نارساخوان و عادی مشاهده شده است و احتمالاً آسیب و بدعملکردی مغزی در افراد نارساخوان وجود دارد. تشخیص بهموقع نارساخوانی و ارایه راههای درمانی مناسب در سنین هر چه پایینتر، میتواند کمک قابل توجهی به مغز برای انجام فعالیتهای جبرانی بهمنظور کاهش ضعف کارکردی، در بخشهای دارای اختلال کند.
Pour Seyed S. R., Pour Seyed S. M., Qaraie S.. Analysis and evaluation of the role of different brain parts in dyslexia. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (3) :101-105 URL: http://edcbmj.ir/article-1-92-fa.html
پورسید سید رضا، پورسید سید مهدی، قرایی سکینه. تحلیل و ارزیابی نقش قسمتهای مختلف مغز در نارساخوانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (3) :101-105