[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط میان بهره هوشی با خودنظارتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سعید غیاثی ندوشن1 ، یحیی محمدی2 ، حسین اکبری3 ، محمد رضا رئیسون 4
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- دانشگاه فرماندهی ستاد آجا، تهران، ایران
4- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، raeisoon@bums.ac.ir
چکیده:   (8689 مشاهده)

اهداف: با عنایت به اهمیت بهره هوشی و خودنظارتی در رفتار های انسان ها و تاثیراتی که بر زندگی افراد دارند. بر این اساس این مطالعه به بررسی ارتباط میان بهره هوشی با خودنظارتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخت.

روش ها: مطالعه حاضر مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری تمام دانشجویان مشغول به تحصیل(2300 نفر) در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. نمونه بر اساس فرمول کوکران 171 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. جهت ارزیابی بهره هوشی از آزمون استاندارد آر بی کتل مقیاس سوم و جهت ارزیابی خودنظارتی از آزمون استاندارد 25 سوالیSnyder استفاده گردید. روایی پرسشنامه خودنظارتی به تائید افراد صاحبنظر رسید. پایایی پرسشنامه خود نظارتی بر اساس روش آلفای کرونباخ 85% بدست آمد. تحلیل داده ها از آزمون  همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمون T مستقل در سطح معناداری 05/0≥P استفاده شد.

یافته ها: از مجموع 171 نفر شرکت کننده در مطالعه (53/2٪ و 91=n) زن بودند. میانگین سن شرکت کنندگان 2/7±21/3 سال بود. میانگین نمره ضریب هوشی و نمره خودنظارتی شرکت کنندگان به ترتیب برابر با 10/44±106  و 3/20±12/35 بدست آمد. بین نمره بهره هوشی با خود نظارتی ارتباط معناداری را نشان نداد (0/641> P). همچنین دختران به طور معناداری از ضریب هوش بالاتری برخوردار بودند (0/04=P). نمره خود نظارتی مردان به صورت معناداری بالاتر از زنان بود (0/007=P).

نتیجه گیری: آموزش راهبرد خودنظارتی و یادگیری آن توسط دانشجویان باعث اعتماد به نفس بیشتر در جلسات کارآموزی، کارورزی و حتی در کلاس های نظری خواهد شد. و در نتیجه پیشرفت بهتری در عملکرد تحصیلی خواهند داشت.

واژه‌های کلیدی: بهره هوشی، خودنظارتی، دانشجویان
متن کامل [PDF 533 kb]   (3519 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3157 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1394/11/15 | پذیرش: 1395/1/16 | انتشار: 1395/3/18
فهرست منابع
1. Nazarpouri SH, khalaji H, Mardana F. The relationship between IQ, emotional intelligence and readiness to learn skills claw and volleyball. Motor Behavior 2014;12(3): 162- 141. [Homepage]
2. Saif AA. Modern educational psychology: Psycho-logy of learning and teaching. 7th edition. Tehran: Doran; 2013
3. Kamalian AR, Baharvand F, Zare Elmy N, Guran MA. Structural equation model of the relationship between cultural intelligence and entrepreneurial orientation. Manag Res. 2014;7(23):89-106. [Homepage] [File]
4. Day D, Schleicher DJ, Unchless A, HillerNJ. Self-monitoring personality at work: a meta-analytic investigation of construct validity. journal of applied psychology,2002: 87;(2):390-40 [PubMed]
5. Brody N. History of theories and measurements of intelligence. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of intelligence, 2000 [Homepage]
6. Gottfredson L. Dissecting practical intelligence theory: Its claims and evidence. Intelligence, 2003:31;(10): 343-397. [File]
7. Sanderson WB, Osborne RT, Greene JE. Intelligence and academic performance of college students of urban, rural, and mixed backgrounds. Educational Research,1995: 49;(13): 185-193. [File]
8. Chamorro- Premuzic T, Quiroga M A, Colom. Intellectual competence and academic performance: A Spanish study. Learning and Individual Differences.2009:19;(11): 486-491. [Science Direct]
9. Ghasemi V, Vahida F, Yazdkhasti G. An Analysis Of Cultural Intelligence And Its Promotion Models. Journal Of Social Sciences 2010: 4;( 9) : 33 - 50. [Homepage]
10. Reid R, Trout AL, Schartz M. Self-regulation interventions for children with attention deficit / hyperactivity disorder. Exceptional Children. 2005; 71 (4): 361-77. [Homepage]
11. Joseph LM, Eveleigh EL. A review of the effects of self-monitoring on reading performance of students with disabilities. The Journal of Special Education 2011; 45 (1): 43-53 [Homepage]
12. Zumbrunn S, Tadlock J, Roberts ED. Encouraging self-regulated learning in the classroom: Areview of the literature.Virginia Commonwealth University: Metropolitan Educational Research Consortium (MERC) 2011; 13 (2): 1-28. [Homepage]
13. 13. Scheithauer MC, Kelley ML. Self-Monitoring by College Students with ADHD the Impact onAcademic Performance.Journal of attention disorders. 2014; 8 (3): 42-124. [PubMed]
14. DiGangi SA, MaagJ W, Rutherford RB. Self-graphing of on-task behavior: Enhancing thereactive effects of self-monitoring on on-task behavior and academic performance. Learning isability Quarterly 1991; 14 (3): 221-30. [Homepage]
15. Ebadi GH, Yavari Foroshani M, Ghanbarzadeh H, Ebadi S. Validity and reliability of intelligence R B Cattle test at primary school students in Ahwaz. Journal of New Findings in the Pcsychoatrics. 2014;12(2):12-15.
16. Karimi M, Farahbakhsh K.. Relationship between affective self-regulation and study skills with educational performance of students of Isfahan University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (9): 1149-1161. [Homepage]
17. Bakhtiyarpour S. Predicting academic performance of Ahvaz University students on the basis of IQ, educational background and demographic variables. Journal of Social Psychology 2008; 2( 7): 81 - 94. [Homepage]
18. Vespers N. An activities - based typology of college students. Journal of College student,2000; 41 (3: 228-244.
19. Woodley A. Parlett M. Student drop-out, Teaching at a distance.1983;24(18):2-23. [Homepage]
20. Covington M. Self-esteem and failure in school. US. Press, Berkeley, CA,1983. [Homepage]
21. Vafaiee B, Dadashzadeh H. Relationship Between IQ and Personality Types in Male and Female Students of Tabriz University and those of Tabriz University of Medical Sciences. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2004; 11 (2): 55-60. [Homepage]
22. YazdKhasti G, Ghasemi V.Theoretical and Empirical Analysis of Hypothesis on Correlation between Cultural Contacts and Cultural Intelligence. Iranian Journal of Cultural Research. 2008; 4 (14): 133-162. [Homepage]
23. Herman KS. The influence of social self efficacy, self esteem and personality differences on lone liness and depression. Dissertation of Graduate school of the Ohiu state university. 2005. [File]
24. Fezi S. Comparison of Cultral intelligence of athletic volunteers in 10th Olympiad. Dissertation of Tehran University. 2010.
25. Flynn FJ, Reaqans RE, Amanatullah ET, Ames DR.helping ones way to the top.self-monitoring achieve status by helpoing others and knowing who helps whom.journal of personality and social psychology 2006.91 (6).1123- 37. [PubMed]
26. Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review2010; 30 (2): 217-37. [PubMed]
27. Xia L-X, Gao X, Wang Q, Hollon SD. The relations between interpersonal self-support traits and emotion regulation strategies: A longitudinal study. Journal of Adolescence 2014; 37 (6): 779-86. [Science Direct]
28. Cleary TJ, Zimmerman BJ. Self-regulation empowerment program: A school-based programto enhance self-regulated and self-motivated cycles of student learning. Psychology in theSchools 2004; 41 (5): 537-50. [Elsevier]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghiasi Nadooshan S, Mohammadi Y, Akbari H, Raeisoon M. Investigating the relationship between intelligence quotient and self-regulation in students at Birjand University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (1) :1-7
URL: http://edcbmj.ir/article-1-943-fa.html

غیاثی ندوشن سعید، محمدی یحیی، اکبری حسین، رئیسون محمد رضا. بررسی ارتباط میان بهره هوشی با خودنظارتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (1) :1-7

URL: http://edcbmj.ir/article-1-943-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645