[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 133-127 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی دانشجویان
علی فرهادی1 ، کوروش ساکی2 ، عزت اله قدم پور3 ، زهرا خلیلی گشنیگانی 4، پرستو چهری3
1- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران
2- گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
4- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، khalili.zahra75@gmail.com
چکیده:   (10594 مشاهده)

زمینه و اهداف: درگیری تحصیلی یک مفهوم جدید در حوزه روان‌شناسی یادگیری است که کمتر در پژوهش‌های دانشگاهی مورد توجه قرارگرفته است. لذا هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود.

روش بررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 94-1393 بود. روش نمونه‌گیری به‌صورت طبقه‌ای نسبی بود و 369 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب گردید. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی و درگیری تحصیلی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آزمون‌های آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام) استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری و خوش‌بینی توانایی پیش‌بینی ابعاد درگیری شناختی دانشجویان را دارند (01/0=p) و 24 درصد از واریانس درگیری شناختی را تبیین می‌کنند. همچنین این مؤلفه‌ها 11 درصد از واریانس درگیری انگیزشی دانشجویان را پیش‌بینی کردند (0/01=p)، ولی هیچ‌کدام از مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی توانایی پیش‌بینی درگیری رفتاری دانشجویان را نداشتند.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های خودکارآمدی، امیدواری و خوش‌بینی در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده اجرای برنامه‌هایی به‌منظور افزایش سرمایه روان‌شناختی دانشجویان می‌تواند به بهبود و افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان کمک نماید.

واژه‌های کلیدی: سرمایه روان‌شناختی، درگیری تحصیلی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 723 kb]   (5155 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5408 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/1/16 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1395/6/9
فهرست منابع
1. Nooredinvand MH, Shahniyeilagh M, Pashasharifi H. The relationship of psychological capital (hope, optimism, resiliency and self-efficacy) whit the achievement goals and academic performance of the first-year students. Res in cur plan 2014; 11(13): 61-79. [Persian]
2. Rothstein J. Teacher quality in educational production: tracking, decay, and student achievement. Quart J of Econ 2010; 125(1): 175-214. [Homepage]
3. Van Uden JM, Ritzen H, Pieters JM. Engaging students: The role of teacher beliefs and interpersonal teacher behavior in fostering student engagement in vocational education. Teaching and Teacher Educ 2014; 37: 21-32.
4. Fredricks JA, Blumenfeld PC, Paris A. School engagement: potential of the concept: state of the evidence. Rev of Educ Res 2004; 74: 119-59.
5. Linnenbrink EA, Pintrich P. The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Re and Writing Quar 2003; 19:119-37. [Homepage]
6. Finlay KA. Quantifying School Engagement: Research Report. Nat center School Engagement 2006; 17: 1-5.
7. Connell JP, Wellborn JG. Competence, autonomy and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds). Self-processes in development. USA: Minnesota Sym on Child Psychol; 1991.
8. Memarian A. Effectiveness of multidimensional interventions Martin on motivation and academic engagement School students in Isfahan (dissertation). Tehran: Payam Noor University; 2010.p. 166.
9. Saber S, Sharifi H. Predicting dimensions of academic engagement by identity styles in first Grade girl student of Tehran state High school. J of Res in Curriculum Plan 2013;10 (11): 72-85. [Persian]
10. Seif A. New Educational psychology. 7nd ed. Tehran: doran; 2015.
11. Kocak R, Boyaci M. The predictive role of basic ability levels and meta cognitive strategies of students on their academic success. Jl of Proce So and Behav Scie 2010; 2: 769-72.
12. Reeve J, Tseng C. Agency as a forth aspect of student engagement during activities. Cont Educ Psychol 2011; 36: 257-67. [Homepage]
13. Ruthing JC, Haynes TL, Perry RP, Chipperfield JG. Academic optimistic bias: Implications for college student performance and well-being. So psychol of educ 2007; 10:115-37.
14. Nonis SA, Wright D. Moderating effects of achievement striving and situational optimism on the relationship between ability and performance outcome of college student. Res in Higher Educ 2004; 44: 327-346.
15. Kirsten C, Carolyn MT, Wendy MR, Charles H. Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure aspredictors of school engagment in high school students. Psychol in the schools 2003; 40(4): 417-27.
16. Seligman MEP. Learned Optimism: How to change your mind and your life. New York: Pocket Books; 1998.
17. Luthans FB, Avolio JB, Avey SM. Positive Psychological capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction. J of Personnel Psychol 2007; 60: 541–72. [Homepage]
18. Cooper LS. A content analysis of client hope in psychotherapy sessions (dissertation).Pepperdin University; 2008.
19. Snyder CR. Handbook of hope: Theory, measures, and application. San Diego: Academic Press; 2002.
20. Stajkovic AD, Luthans F. Self-efficacy and Work-related Performance: A Meta analysis. Psychol Bulletin 1998; 124: 240-61.
21. Stewart M, Reid G, Mangham C. Fostering children’s resilience. Journal of University Press; 1997. [PubMed]
22. Mohammadi A. Assess the efficacy of luthans psychological capital intervention modle on intrinsic motivation, academic burnout and educational attainment in sanandaj secondry high school students (dissertation). Khoramabad: Lorestan University; 2014. [Persian]
23. Gholamali Lavasani M, Ejei J, Davoodi M. The Effective of self –Regulation Learning Strategies Training on the Self- Regulation Skill, Academic Engagement and test Anxiety. J of Psychol 2013;17(20):169-81. [Persian]
24. Narimani M, Shahmohammadzadeh Y, Omidvar A, Omidvar H. A comparison of psychological capital and affective styles in students with learning disorder and normal students. J of Learn Disabilit 2014; 4(1): 119-25. [Persian]
25. Pintrich R, Degroot E. Classroom and individual differences in early adolescents, motivation. J of Early Adol 1994; 14:139-61.
26. Zimmerman BL. Effects of self-correction strategy training on middle school student's self-efficacy, self-evaluation and mathematics division learning. J of Advanc Academics 2008; 20:18-41.
27. Schunk DH. Learning theories: An educational perspective.2nd ed New York: Macmillan; 1997.
28. Ebrahimi N, Sabaghian Z, Abdolghasemi M. Investigating relationship of hope and academic success of college student. Quartery J of rease and Plan in higher educ 2011; 17(2):1-16. [Persian]
29. Bong M. Academic motivation in self-efficacy, task value, achievement goal orientations, and attributional beliefs. J of Educ Res 2004; 97(6): 287-97. [Homepage]
30. Zimmerman BJ, Bandura A, Martinez-Pons M. Selfmotivation for academic attainment: The role of selfefficacy beliefs and personal goal setting. Am Educ Res J 1992; 29(3):663-76. [Homepage]
31. Kharvashi P, Nili M, Abedi A. Relationship between Cognitive and Emotional Engagement of Learning and Self-Efficiency of Students; Farhangian University of Isfahan. Bimonthly of Educ Stra in Med Sci 2014; 7(4):229-34.[Persian]
32. Golestsninia N, Shahniyeilagh M, Maktabi GH. The causal relationship of self-efficacy and negative incentive With school performance mediated by perceptive control, task value, Hope and hopelessness in female secondary high school students. J of school psychol 2014; 3(1):145-53.
33. Snyder CR, Harris C, Anderson JR, Holleran SA, Hrving LM. The will and the ways: Development and validation of an individual- difference measure of hope. J of personal and social Psychol 1991; 60:570-585. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadi A, saki K, Ghadampour E, khalili geshnigani Z, Chehri P. Predictions dimensions of academic engagement based capital components psychological. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (2) :127-133
URL: http://edcbmj.ir/article-1-969-fa.html

فرهادی علی، ساکی کوروش، قدم پور عزت اله، خلیلی گشنیگانی زهرا، چهری پرستو. پیش‌بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :127-133

URL: http://edcbmj.ir/article-1-969-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660