[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 149-142 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ابعاد انگیزش با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
عباس جوادی 1، رضا فاریابی2
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، javadi56@yahoo.com
2- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
چکیده:   (10034 مشاهده)

زمینه و اهداف: در هر نظام آموزشی میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخص‌های موفقیت در فعالیت‌های علمی است. هدف این مطالعه بررسی رابطه انگیزش و ابعاد آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1393-1392 بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی، نمونه‌ای به حجم 291 نفر (دختر و پسر) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده برای سنجش انگیزش، مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) والرند و همکاران (1992) بود. همچنین معدل کل آنان به‌عنوان شاخص عملکرد تحصیلی لحاظ شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار 16 SPSS و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروه‌های مستقل، آنالیز واریانس و رگرسیون چندگانه در سطح معنی‌داری (0/05 α =) انجام شد.

یافته‌ها: نتایج به‌دست ‌آمده نشان داد که مؤلفه‌های انگیزش درونی و بیرونی با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری ندارد. اما مؤلفه بی‌انگیزگی با عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری دارد (0/006 =P، 0/16 =r). میانگین نمره انگیزش درونی و بیرونی در دختران نسبت به پسران بیشتر بود اما میانگین نمره بی‌انگیزگی در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر برتری داشته که این برتری فقط در بی‌انگیزگی معنادار بوده است (0/001< P). همچنین ازنظر آماری تفاوت معنی‌داری فقط در مورد بی‌انگیزگی در دانشجویان موردمطالعه برحسب دانشکده مشاهده شد (0/003=P). میانگین انگیزش و مؤلفه‌های آن در دانشجویان سال اول نسبت به سایر دانشجویان بیشتر بود (0/007=P، 0/002=P).

نتیجه‌گیری: شناسایی ابعاد و نقش عوامل انگیزشی در عملکرد تحصیلی دانشجویان به‌ منظور انجام مداخلات آموزشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، به‌ویژه برای دانشجویان شاغل به تحصیل در حوزه سلامت ضروری می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بی‌انگیزگی، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 717 kb]   (3689 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5148 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1395/1/24 | پذیرش: 1395/3/12 | انتشار: 1395/6/15
فهرست منابع
1. Pintrich PR, Schunk DH. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. translate. Shahraray M. Tehran: Elm Pub; 2006.
2. Pintrich PR, Schunk DH. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. 2nd ed. Upper saddle River, NJ: Pearson Education. 2002p.145-60.
3. Ryan M, Deci L. Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemp Educ Psychol 2000; 25(1): 54-67. [Homepage]
4. Deci EL, Ryan R. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. Press; 1985: 45-54.
5. Talebi H, Abedi A, Sadrzdeh O. Construction and Validation of a Scale to measure students' academic motivation thirty university experts on the basis of self-determination theory. Journal of New Educational Approaches 2012: 7(1): 137-153. [Persian]
6. Vallerand R, Pelletier L, Briere N, Senecal C, Vallieres E. The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and motivation in education. Psychol Test Assess Model 1992; 52: 1003-17. [Homepage]
7. Deci EL, vallerand RJ, Pelletier LG, Ryan RM. Motivation and education: The self-determination perspective. Educational Psychologist 1991; 26, 325-346. [Homepage]
8. Weiner B. An Attribution Theory of Motivation and Emotion.1986. New York; Springer-Verlag.
9. Zimmerman Bj, Martinez-pons M. Perceptions of efficacy and strategy use in the self- regulation of learning. In D. H. schunk & J. L. Meece (Eds.), student perceptions in the classroom.1992; Hillsdale, Nj: Erlbaum. pp.185-207.
10. .Ebrahimi ghavam S, Khaghanizadeh M, The role of motivation in learning. Scientific Journal of Education strategies in Medical Sciences 2009;1(1): 1-9. [Persian]
11. Kavousian J, Kaivar P, Shahraray M, Shaykhi fini A, Farzad V. Standardization of academic motivation scale Valerand. Journal of Educational Sciences Shahid Chamran University 2010; 88: 103-30. [Persian]
12. Fairchild AJ, Horst SJ, Finney SJ, Barron KE. Evaluating new and existing validity evidence for the academic motivation scale. Contemp Educ Psychol 2005; 30: 331–358. [Homepage]
13. Cokley K, Bernard N, Cunningham D, Motoike J. A psychometric investigation of the academic motivation scale using a United States sample. Meas Eval Couns Dev 2001; 34: 109–19. [Homepage]
14. Khodapanahi MK, Baezat F, Heidari M, Shahidi Sh, The survey figure cognitive guidelines and motive at academic achievement and decline problem collegian psychology. Psychology J 1999;4(4):124-8. [Persian]
15. Talebpoor A, Noori A, Molavi H. The effect cognitive instruction on stay seat, achievement motive and student academic achievement Shahed. Psychology J 2003;6(1):21-9. [Persian]
16. Adhami A, Javadi Y, Haghdoost AA. Relation, instruction possibility and human force sections science with collegian achievement academic Kerman. The Journal of Qazvin University of Medical Sciences and Health Services 2003;22:53-9. [Persian]
17. Sheykholeslami R, khayyer M. The relationship between motivational beliefs and the use of English language learning strategies among students. Journal of Psychology, Shiraz University 2006; 37(1): 22-33.
18. Leondari A, Syngollitov E, Kiosseoglu G. An academic achievement, motivation and future selves. J Educ Stud 1998;24(2):153-63.
19. Hossieninasab SD, Vejdanparast H. Examine the relationship between self-esteem and academic achievement of students in basic and human sciences teacher training centers. Tabriz Faculty of Literature and Human Science 2002,183, P: 121-6. [Persian]
20. Hossieninasab SD, Vejdanparast H. Examine the relationship between self-esteem and academic achievement of students in basic and human sciences teacher training centers. Tabriz Faculty of Literature and Human Science 2002,183, P: 121-6. [Persian]
21. Razavianshad M. Emotional intelligence with social adjustment and academic achievement in third grade tips Tabriz school year 2005-2006 [dissertation].Tabriz: Faculty of Psychology and Educational Sciences 2006. [Persian]
22. Lavasani M, Darani K. Feature’s personal and family relationships with the academic achievement of psychology and educational sciences of Tehran university. J Psychol Educ Sci 2005;34 (2): 20-1. [Persian]
23. Keyvanzade M, Keyvanzade G, Lavasani M. Educational activities, achievement motivation, emotional intelligence. J Educ Psychol Sci 2008;37(1):99-123. [Persian]
24. Saei R. Industrious, compassionate: Studying the factors affecting academic achievement and agricultural col leges offer appropriate educational approach [dissertation]. Shiraz: University of Shiraz 1999. [Persian]
25. Rashidinezhad H.R, Mortazavi S.M.J. Increased female/male student ratio and the higher academic achievement of the female students of Rafsanjan University of Medical Sciences in academic Year 2003-2004.Journal Of Rafsanjan University Of Medical Sciences and health services Summer 2005; 43 (15); 180-5. [Persian]
26. Hooman, HA. Askari A. Preparation and standardization of Achievement Motivation Test. Journal of Psychological Research 2001. No 11, P: 9-32. [Persian].
27. Vahedi,S Esmaeelpoor, K. Zamanzadeh, V.Ataeezade. A. The nursing students’ motivational profile and its relationship to their academic achievement: A person-oriented approach. Quarterly Journal of Nursing Vision Spring 2012, First Year;1, (1), P: 36-46. [Persian]
28. Bakhshandeh Bavarsad M. Hakim A. Azimi N. Latifi SM. Ghalvandi H. Nursing Students Viewpoints about Educational Motivation and its Related Factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Journal of Research in Medical Education 2015: 7, (1), P: 35-44. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi A, Faryabi R. Relationship between motivation and academic performance in students at Birjand University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (2) :142-149
URL: http://edcbmj.ir/article-1-974-fa.html

جوادی عباس، فاریابی رضا. رابطه ابعاد انگیزش با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :142-149

URL: http://edcbmj.ir/article-1-974-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660