[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 96-90 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان تعلق پذیری بالینی در دانشجویان کارشناسی پرستاری
مریم دبیری فرد1 ، شیرین حسنوند2 ، نیره سلمانی 3
1- عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
2- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد. ایران
3- گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (7820 مشاهده)

اهداف:تعلق پذیری پدیده ای مهم برای دانشجویان پرستاری و سایر افراد درگیر در آموزش دانشجویان تلقی شده و به عنوان حس پیوند تجارب دانشجو با محیط یادگیری درک می شود همچنین یکی از مهم ترین نیازهای دانشجویان جهت داشتن عملکرد صحیح در محیط های یادگیری است.مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تعلق پذیری دانشجویان کارشناسی پرستاری در محیط های بالینی انجام شد.

ابزار و روش ها:در این مطالعه توصیفی، 93 نفر دانشجوی پرستاری در حال تحصیل در نیمسال دوم 1395-1394 به طور در دسترس انتخاب و از مقیاس انطباق یافته از مقیاس تعلق پذیری بالینی لوت جونز و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون اماری تی مستقل و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  

یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره تعلق پذیری نسبت به محیط بالینی 0/56 ±3/31، در خرده مقیاس عزت نفس 0/65 ±3/34 ، در خرده مقیاس پیوستگی 0/64 ±11/3، در خرده مقیاس کارامدی 0/67 ±46/3 بود.آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین میانگین نمره تعلق پذیری بالینی دانشجویان علاقمند و غیر علاقمند به رشته تحصیلی (0/009p=) ، دانشجویان دارای سابقه کار دانشجویی و فاقد سابقه کار دانشجویی (0/05p=) نشان داد. آزمون اماری تحلیل واریانس تفاوت معناداری را بین میانگین نمره تعلق پذیری بالینی دانشجویان ترم های تحصیلی مختلف نشان داد (0/001 > p)

نتیجه گیری: مطابق نتایج تعلق پذیری بالینی دانشجویان پرستاری در حد متوسط بود، علاقه مندی به حرفه و تجربه کار در عرصه بالینی هر دو از جمله عواملی بودند که بر تقویت حس تعلق دانشجویان نسبت به محیط بالینی تاثیر داشتند.

واژه‌های کلیدی: تعلق پذیری، محیط بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 484 kb]   (3061 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2455 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1395/2/17 | پذیرش: 1395/2/29 | انتشار: 1395/3/18
فهرست منابع
1. Baumeister RF, Leary MR. The need to belong:desire for interpersonal attachment as a fundamental human motivation. Psychol Bull. 1995;117(3):497-529. [PubMed]
2. Hagerty BM, Lynch-Sauer J, Patusky KL, Bouwsema M, Collier P. Sense of belonging: A vital mental health concept. Arch Psychiatr Nurs. 1992;6(3):172-77. [PubMed]
3. Kitchen P, Williams A, Chowhan J. Sense of belonging and mental health in Hamilton, Ontario: An intra-urban analysis. Soc Indic Res. 2012;108(2):277-97.
4. McLaren S, Gomez R, Bailey M, Van Der Horst RK. The association of depression and sense of belonging with suicidal ideation among older adults: Applicability of resiliency models. Suicide and Life-Threatening Behavior. 2007;7(1):89-102.
5. Choenarom C, Williams RA, Hagerty BM. The role of sense of belonging and social support on stress and depression in individuals with depression. Arch Psychiatr Nurs. 2005;19(1):18-29. [PubMed]
6. Levett-Jones T, Lathlean J. Belongingness: A prerequisite for nursing students’ clinical learning. Nurse Educ Pract. 2008;8(2):103-11.
7. Levett-Jones T, Lathlean J, Higgins I , McMillan M. The duration of clinical placements: a key influence on nursing students' experience of belongingness. Aust J Adv Nurs. 2008;26(2):8-16. [Homepage]
8. Levett-Jones T, Lathlean J, Higgins I, McMillan M. Development and psychometric testing of the Belongingness Scale–Clinical Placement Experience: An international comparative study. Collegian. 2009;16(3):153-62.
9. Croxon L, Maginnis C. Evaluation of clinical teaching models for nursing practice. Nurse Educ Pract. 2009;9(4):236-43. [PubMed]
10. McCoy M.A, Levett-Jones T, Pitt V. Development and psychometric testing of the Ascent to Competence Scale. Nurse Educ Today. 2013;33(1):15-23. [PubMed]
11. Courtney‐Pratt H, FitzGerald M, Ford K, Marsden K, Marlow A. Quality clinical placements for undergraduate nursing students: a cross‐sectional survey of undergraduates and supervising nurses. J Adv Nurs. 2012;68(6):1380-390. [PubMed]
12. Reilly JER, Fitzpatrick JJ. Perceived stress and sense of belonging in doctor of nursing practice students. J Prof Nurs. 2009;25(2):81-6. [PubMed]
13. khademian Z, sharif F. Nursing students’initial clinical experiences. IJNR. 2012;7(26):23-33 [Homepage]
14. Jokar F, Haghani F. Nursing clinical education,the challenges facing: A Review Article. IJME. 2011;10(5):1153-160.
15. Sedgwick M, and Yonge O.We’re it’,‘we’re a team’,‘we’re family’means a sense of belonging. Rural Remote Health. 2008;8:1021. [PubMed]
16. Ashktorab T, Hasanvand Sh, Seyedfatemi N, Zayeri Z, Levett-Jones T, Pournia Y. Psychometric testing of the Persian version of the Belongingness Scale – Clinical Placement Experience. Nurse Educ Today. 2015;35(3):439-43. [PubMed]
17. Levett-Jones T, Lathlean J, Maguire J, and McMillan M. Belongingness: A critique of the concept and implications for nursing education. Nurse Educ Today. 2007;27(3):210-18. [PubMed]
18. Kim M, Park SY. Factors Affecting the Self-directed Learning of Students at Clinical Practice Course for Advanced Practice Nurse. Asian Nursing Research. 2011;5(1):48-59.
19. Kim M, Jung D. Reliability and validity of the Korean version of belongingness scale-clinical placement experience. Asian nursing research. 2012;6(4):137-42. [Science Direct]
20. Cheraghi F,Hassan P,Riazi H. Correlation Study of Nursing Students’ Self-Efficacy with Clinical Performance. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2011;19(1):35-45. [Homepage]
21. Azizi M, Khamseh F, Rahimi A, Barati M. The relationship between self-esteem and depression in nursing students of a selected medical university in Tehran. IJPN. 2013;1(1):28-34. [Homepage]
22. Barkhordary M, Jalalmanesh S, Mahmodi M. The Relationship between Critical Thinking Disposition and Self Esteem in Third and Fourth Year Bachelor Nursing Students. IJME. 2009;9(1):13-9. [Homepage]
23. Roffey S. Enhancing connectedness in Australian children and young people. Asian Journal of Counselling. 2011;18(1&2):15-39. [File]
24. Mohamed Z, Newton JM, McKenna L. Belongingness in the workplace: a study of Malaysian nurses' experiences. INR. 2014;61(1):124-30. [PubMed]
25. Andersson PL, Edberg A. The transition from rookie to genuine nurse: narratives from Swedish nurses 1 year after graduation. J Contin Educ Nurs. 2010;41(4):186–92. [PubMed]
26. Fink R, Krugman M. The graduate nurse experience: qualitative residency program outcomes. JONA. 2008;38(7/8):341–48. [PubMed]
27. Kern A, Montgomery Ph, Mossey Sh, Bailey P. Undergraduate nursing students' belongingness in clinical learning environments: Constructivist grounded theory. NEP. 2014;4(3):133.-42. [Homepage]
28. Gorbanian N, Kazemi Haki B. Anesthesia students' awareness and interest to their field of study and future career inTabriz University of Medical Sciences. JMED. 2015;9(4):19-27.
29. Amiraliakbary SA, Arfaie K, Alivi-majd H. Midwifery Students’ Viewpoints on Occupational Stressors of Midwifery Profession. IJN. 2008;21(54):25-30 [Homepage]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dabirifard M, Hasanvand S, Salmani N. Evaluation level of clinical belongingness in bachelor nursing students. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (1) :90-96
URL: http://edcbmj.ir/article-1-984-fa.html

دبیری فرد مریم، حسنوند شیرین، سلمانی نیره. بررسی میزان تعلق پذیری بالینی در دانشجویان کارشناسی پرستاری . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (1) :90-96

URL: http://edcbmj.ir/article-1-984-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645