[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 93-99 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی
مرتضی خاقانی زاده 1، حسن ملکی، محمود عباسی، عباس عباسپور
1- ، khaghanizade@bmsu.ac.ir
چکیده:   (14504 مشاهده)

  مقدمه: وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در ایران هرچند که دارای نقاط قوت فراوانی است و تلاش­های زیادی در این باب به­عمل آمده است، اما ظاهراً متناسب با نیاز فرهنگی و بومی و انتظاری که حاصل از افزایش توجه به مقوله اخلاق و رشد و افزایش مسایل اخلاقی است، نیست. مراجع رسمی آموزش پزشکی در این زمینه مطلبی بیان نکرده‌اند و مدل مشخصی برای آموزش اخلاق پزشکی در ایران وجود ندارد یا قابل شناسایی نیست؛ که ارایه پراکنده مباحث اخلاق پزشکی در برنامه درسی آموزش پزشکی گواهی بر این مدعی است. در این مقاله به استناد تحقیقات انجام­شده در خصوص نواقص موجود در برنامه درسی اخلاق پزشکی و استدلال­های عقلانی مبنی بر این­که نمی­توان مستقل از مبانی و اصول اعتقادی، فرهنگی و ارزشی جامعه الگوی برنامه درسی ارایه کرد، به اثبات ضرورت طراحی الگوی برنامه درسی و نحوه طراحی آن پرداخته شده است.

نتیجه‌گیری: الگوی مباحث اخلاق پزشکی، انگاره، طرح و نقشه‌ای برای این درس ارایه می­دهد و در واقع، چارچوب، قلمرو و مقتضیات آن را مشخص و شفاف می­سازد. این الگو، راهنمای تدوین برنامه­های درسی اخلاق پزشکی است و مانع غفلت از عناصر و مولفه­های کلیدی در آموزش اخلاق پزشکی می­شود. صاحب­نظران این حوزه معترفند که در برنامه­های درسی اخلاق پزشکی، به صلاحیت­ها و توانایی­های اخلاقی توجه کافی نمی­شود و وضعیت کنونی به‌نحوی نیست که بتوان از فارغ­التحصیلان انتظار رعایت کامل مسایل اخلاقی را داشت .
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه ها: اخلاق پزشکی، طراحی الگو، برنامه درسی، رویکرد اسلامی
متن کامل [PDF 407 kb]   (2266 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۸۹/۸/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaghanizade M., Maleki H., Abbasi M., Abbaspour A.. Essence of designing a model for medical ethics curriculum with Islamic approach. Educ Strategy Med Sci. 2010; 3 (3) :93-99
URL: http://edcbmj.ir/article-1-99-fa.html

خاقانی زاده مرتضی، ملکی حسن، عباسی محمود، عباسپور عباس. ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (3) :93-99

URL: http://edcbmj.ir/article-1-99-fa.html



دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768