نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر زنجان
|
فاطمه ملایی1 ، مسعود حجازی 2، مجید یوسفی افراشته3 ، ذکرالله مروتی3 |
1- دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد زنجان 2- دانشگاه ازاد زنجان 3- دانشگاه زنجان |
|
چکیده: (4700 مشاهده) |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی است.
روشها: بدین منظور از روش توصیفی- همبستگی استفاده شدهاست. جامعه پژوهش، دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه زنجان در سال تحصیلی97- 1396 بود، که از تعداد 4834 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نسبتی 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی، خوشبینی تحصیلی و انعطافپذیری شناختی انجامگرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزارهای LisreL8/88 و spss 18انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از برازش مدل و تایید کلیه فرضیههای پژوهش، بجز یک مورد بود. مدل پیشنهادی نشان داد خوشبینیتحصیلی از طریق میانجی انعطافپذیری شناختی (بصورت غیرمستقیم) با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار دارد (01/0>p). تحلیل همبستگی نشان داد بین خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد (05/0>p)، در حالیکه در مدل، رابطه معنیداری بین این دو متغیر مشاهده نشد. همچنین بر اساس مدل مشاهده شد که بین خوشبینی تحصیلی و انعطافپذیری شناختی، و نیز بین انعطافپذیری شناختی و سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0>p).
نتیجهگیری: یافتههای به دستآمده بر نقش خوشبینی تحصیلی در انعطافپذیری شناختی دانشآموزان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید میکند .یافتههای پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیدهاست. |
|
واژههای کلیدی: سرزندگی تحصیلی، خوش بینی تحصیلی، انعطافپذیری شناختی |
|
متن کامل [PDF 500 kb]
(2269 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1398/2/13 | پذیرش: 1398/3/19 | انتشار: 1399/2/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|