1- گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، sheerinaskari@yahoo.com
چکیده: (17195 مشاهده)
اهداف: آناتومی از پایههای اساسی دانش پزشکی و آموزش آن برای دانشجویان رشتههای مختلف پزشکی، ضروری است. ارتقای کیفیت این درس جز با شناخت دقیق ارکان آن میسر نخواهد بود. این مطالعه با هدف یافتن بهترین شیوه آموزشی و مهمترین عوامل موثر بر یادگیری آناتومی از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی در دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته رشتههای پیراپزشکی ورودی سالهای 88-1387 دانشگاه علوم پزشکی بابل به روش سرشماری انجام گرفت. 167 دانشجو به پرسشنامهها پاسخ داده و وارد مطالعه شدند. پرسشنامه مورد استفاده برای جمعآوری دادهها خودایفا و دارای 15 سئوال در زمینه روش تدریس نظری و عملی، روند ارزشیابی اساتید و فاکتورهای موثر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانشجویان مانند فضای فیزیکی کلاس، ساعت تدریس و نحوه چیدمان صندلی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون و نرمافزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: از نظر دانشجویان، مرور مباحث نظری در کلاس عملی، نحوه چیدمان صندلی U شکل در کلاس، برگزاری کلاسهای عملی، ارزشیابی پایان دوره بهصورت تلفیقی، برگزاری کوئیزهای کلاسی و افزایش ساعتهای کلاس عملی، ارتقای روشهای تدریس اساتید، برگزاری کلاسهای آناتومی در ساعت 8 تا 10 صبح و ارایه جمعبندی مطالب تدریسشده در پایان هر جلسه توسط استاد بر یادگیری درس آناتومی تاثیر مثبت داشت.
نتیجهگیری: با بهکارگیری مناسب ابزارهای کمک آموزشی و ارتقای مهارتهای تدریس اساتید، میتوان گامی موثر در پیشبرد یادگیری دانشجویان در درس آناتومی برداشت.
Fahimi Manzari Sh., Askarramaki Sh., Sam Sh., Pourghasem M.. Effective methods on teaching and learning of Anatomy course. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (2) :95-99 URL: http://edcbmj.ir/article-1-336-fa.html
فهیمی منذری شقایق، عسکررمکی شیرین، سام شیما، پورقاسم محسن. شیوههای موثر بر تدریس و یادگیری درس آناتومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (2) :95-99