[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 265-260 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
علی فرهادی1 ، عزت اله قدم پور2، زهرا خلیلی گشنیگانی3
1- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران
2- 2. گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، khalili.zahra75@gmail.com
چکیده:   (9625 مشاهده)

زمینه و اهداف: سرزندگی تحصیلی و  درگیری تحصیلی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری هستند و در موفقیت تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی دارند .هدف از انجام پژوهش حاضر، پیش­بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه­ی پژوهش شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 94-1393 در دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش نمونه­گیری به‌صورت طبقه­ای نسبی و تعداد 369 نفر به­عنوان حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شد. به‌منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه درگیری تحصیلی پینتریچ و دی­گروت و سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین­چاری استفاده گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام با بهره­گیری از نرم­افزار 18Spss- استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که؛ از بین متغیرهای پیش‌بین پژوهش (درگیری شناختی، عاطفی و رفتاری)، بین درگیری شناختی و سرزندگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و توانایی پیش­بینی سرزندگی تحصیلی را در بین دانشجویان دارد(0/001 > P)

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش درگیری شناختی در پیش­بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان می­باشد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده اجرای برنامه­هایی به­منظور افزایش درگیری تحصیلی و رفتاری دانشجویان می­تواند به بهبود و افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان کمک نماید.

واژه‌های کلیدی: درگیری شناختی، درگیری انگیزشی، درگیری رفتاری، سرزندگی تحصیلی.
متن کامل [PDF 943 kb]   (5760 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/4/28 | پذیرش: 1395/10/19 | انتشار: 1395/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadi A. Predicting academic buoyancy based on cognitive, motivational and behavioral involvement among students of Lorestan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :260-265
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1028-fa.html

فرهادی علی، قدم پور عزت اله، خلیلی گشنیگانی زهرا. پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :260-265

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1028-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710