1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
چکیده: (8684 مشاهده)
زمینه و اهداف: هدف کلی این پژوهش شناسایی عواملی موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1395-1394 بود.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. 360 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1394-1395 با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی پذیرش فناوری اطلاعات ونکاتش (Venkatesh) و بالا (Bala) (2008) استفاده شده است که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ مقدار 0/89 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزارهای 23Spss و Amos 23 استفاده شده است.
یافتهها: طبق نتیجهی معادلات ساختاری 1/71= df/CMIN، 0/94 CFI= و 0/4 RMSEA= است. این شاخصها نشان میدهند پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بوده و مدل برازش مناسبی دارد. متغیرهای سودمندی ادراکشده با 0/07=β، سهولت کاربرد ادراکشده با 0/11= β تصور با 0/23=β، مرتبط بودن با رشتهی تحصیلی با 0/55 =β و کنشگری در تعامل با رایانه با 0/58 = β با پذیرش فناوری رابطهی مثبت و معنادار دارند؛ و اضطراب رایانهای با 0/20- β= با پذیرش فناوری رابطهی منفی دارد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای سودمندی و سهولت کاربرد ادراکشده، تصور، مرتبط بودن با رشتهی تحصیلی، کنشگری در تعامل با رایانه رابطهی مثبت و اضطراب رایانهای رابطهی منفی با پذیرش فناوری دارند. در این پژوهش، بین متغیرهای هنجار ذهنی، خودکارآمدی رایانهای و لذت ادراکشده با پذیرش فناوری به صورت مستقیم رابطهی معناداری مشاهده نشد.
Mansourzadeh M, Mahmoodi F, Hamdollah H. investigating the effective factors on acceptance of ICT among students based on technology acceptance Model 3. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (5) :357-370 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1076-fa.html
منصورزاده محمد، محمودی فیروز، حبیبی حمدالله. بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانشجویان بر اساس الگوی پذیرش فناوری 3. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (5) :357-370