اهداف: یکی از فعالیتهای مهم در حوزه آموزش، ارزشیابی برنامههای درسی است که موفقیت و اثربخشی برنامهها را نمایان میسازد و مزایای متعددی دارد. هدف از این تحقیق، بررسی دیدگاه مدیران و معلمان در رابطه با استفاده از روشهای کمی و کیفی در ارزشیابی برنامههای درسی قصدشده، اجراشده و تجربهشده بود.
روشها: این تحقیق بهروش زمینهیابی روی دو گروه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی صالحآباد که در سال تحصیلی 1388 تا 1389 مشغول به خدمت بودند، انجام شد. گروه اول شامل مدیران مدارس ابتدایی به تعداد 35 نفر بهروش سرشماری و گروه دوم شامل معلمان مدارس ابتدایی منطقه به تعداد 285 نفر بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و آزمون T مستقل بهکمک نرمافزار SPSS 16 تحلیل شد.
یافتهها: در مورد استفاده از روشهای کمی و کیفی در ارزشیابی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و تجربهشده بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: بین دیدگاه مدیران و معلمان در بهرهگیری از روشهای کمی و کیفی در ارزشیابی برنامههای درسی قصدشده، اجراشده و تجربهشده، تفاوت معنیداری وجود ندارد. به عبارت دیگر، هر دو گروه در استفاده از روشهای کمی و کیفی در ارزشیابی برنامههای درسی مذکور اتفاق نظر دارند .
Momeni Mahmuei H., Teimuri S., Sedaghat Farimani B.. Principals and teachers’ attitude in relation with manipulating qualitative and quantitative evaluation in intended, implemented and experimented curriculum. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1) :27-30 URL: http://edcbmj.ir/article-1-113-fa.html
مومنی مهموئی حسین، تیموری سعید، صداقت فریمانی بتول. دیدگاه مدیران و معلمان در رابطه با استفاده از ارزشیابی کمّی و کیفی در برنامه های درسی قصدشده، اجراشده و تجربه شده. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (1) :27-30