[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 110-105 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوان‌سازی تحصیلی در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان
ایرج مهدی زاده 1، سعید رجایی پور2 ، رضا هویدا2 ، مجتبی سلم آبادی3
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، Mahdizadeh_iraj45@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- گروه مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (5149 مشاهده)
مقدمه: اهمال‌کاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانشجویان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر آن ازجمله خود ناتوان‌سازی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. لذا پژوهش حاضر باهدف نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوان‌سازی تحصیلی در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر ازجمله پژوهش‌های همبستگی که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تعداد 120 نفر از دانشجویان پسر پردیس شهید باهنر بیرجند انتخاب و پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، خود ناتوان‌سازی تحصیلی میجلی و همکاران (2000) و خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، محاسبه میانگین، انحراف معیار و نیز از شاخص‌های آمار استنباطی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی (34/0- = R) رابطه منفی و معنی دار، خود ناتوان‌سازی تحصیلی با اهمال‌کاری تحصیلی (21/0 = R) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همچنین این دو متغیر باهم مقدار 16/0 واریانس اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش توجه بیشتر مسئولین و متصدیان تعلیم و تربیت و مؤسسات آموزش عالی را در زمینه اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان را می‌طلبد.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، خود ناتوان‌سازی تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی
متن کامل [PDF 657 kb]   (1650 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1396/4/18 | پذیرش: 1396/11/24 | انتشار: 1397/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehdizadeh I, Rajaeepoor S, Hoveida R, Salmabadi M. The Role of academic self-efficacy and academic self-handicapping in academic Procrastination. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :105-110
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1285-fa.html

مهدی زاده ایرج، رجایی پور سعید، هویدا رضا، سلم آبادی مجتبی. نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوان‌سازی تحصیلی در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :105-110

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1285-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645