1- بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 2- بخش حقوق خصوصی، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 3- بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، fbahoo57@gmail.com
چکیده: (6743 مشاهده)
زمینه و هدف:حقوق بشر از کرامت و آزادی هر انسانی محافظت میکند، بنابراین باید دولتها تعلیم و تربیت خود را به منظور ارتقا بهرهمندی از حقوق بشر هدفگذاری نمایند. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین برنامهدرسی حقوق بشر در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایرانبوده است. روش بررسی:براساس طرحکیفیوروشمطالعهموردی،به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی حقوق بشر، نظر اساتید و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعی دانشگاههای شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کرمان با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نیمه ساختارمند با نمونهگیری هدفمند و با تکنیک اشباع نظری اخذ گردید. سپس دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار N-Vivo در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دستهبندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش همسوسازی استفاده شد. یافتهها:برنامه درسی حقوق بشر (مضمونفراگیر) دارای ابعادی مانند محتوا، منطق، اهداف، روشها و محیط یادگیری بهعنوان مضامین سازماندهنده میباشد و هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که در تدوین برنامه درسی حقوق بشر بایستی مد نظر قرار گیرند. بحث: حقوق بشر از طریق تقاضای آگاهانه و مداوم و دانستن، درک و حمایت از حقوق همه مردم و احترام به آنها محقق میگردد. بنابراین آموزش حقوق بشر سهم بزرگی در حفاظت مستمر و مداوم از نقض حقوق بشر را به عهده دارد و نوعی سرمایهگزاری مهم برای دستیابی به جامعهای است که در آن تمام افراد قابل احترام و ارزشمند باشند.