[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 123-118 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی برنامه آموزشی رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران
علیرضا اکرامی 1، محمد سواری2
1- دانشگاه جندی شاپور اهواز ، aekrami@yahoo.com
2- دانشگاه جندی شاپور اهواز
چکیده:   (3858 مشاهده)
چکیده
  • اهداف: علوم آزمایشگاهی یکی از رشته های مهم علوم پایه پیراپزشکی است که از نقش مهمی در تشخیص، درمان و پیگیری بیماری­ها برخوردار است. بدیهی است واحد­های درسی ارائه شده، نظم و ترتیب واحدها و نیز چگونگی تدریس از عوامل تاثیرگذار در توان علمی دانش آموختگان می باشد. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطابق واحدهای آموزشی ارائه شده این رشته در دانشگاه­های مختلف کشور با همدیگر و مقایسه آن با الگوی ارائه شده از طرف وزارت متبوع می­باشد.
  • روشها: این پژوهش با روش تطبیقی و با استفاده از مقایسه برنامه­های آموزشی دانشگاه­های علوم پزشکی کشور که در آنها لیسانس رشته علوم آزمایشگاهی در حال ارائه می­باشد با هم و با الگوی ارائه شده در آیین­نامه وزارت متبوع،‌ انجام شده است. اطلاعات آموزشی از پورتال هفده دانشگاه با شرایط مذکور و در مدت شش ماه از فروردین تا شهریور ماه سال 1395 گردآوری شده است.
  • یافته ها:بررسی مقایسه واحدهای ارائه شده توسط دانشگاه­های مورد مطالعه از نظر تعداد واحدهای ارائه شده در هر نیمسال تفاوت قابل ملاحظه­ای را نشان نمی­داد و با الگوی ارائه شده در آئین­نامه مطابقت داشت. در مقابل، اختلاف مجموع واحدهای گذرانده شده در طول دوره، پراکندگی واحدهای تخصصی در طول دوره، اختلاف فراوان در چگونگی و زمان ارائه واحد کارآموزی و نیز در تعداد اعضای هیئت علمی از موارد قابل توجه این تحقیق به شمار می رفت.
  • بحث: با توجه به اهمیت رشته علوم آزمایشگاهی، لزوم بازنگری در چیدمان واحدها و همسان سازی ارائه واحدها در دانشگاههای کشور الزامی است که این موضوع بویژه در واحد کارآموزی از اولویت بیشتری برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه: علوم آزمایشگاهی، برنامه درسی، برنامه آموزشی، بررسی تطبیقی
متن کامل [PDF 547 kb]   (1022 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1397/2/15 | انتشار: 1397/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ekrami A, savari M. Assessment of laboratory sciences bachelor degree curriculum in Iranian universities. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :118-123
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1431-fa.html

اکرامی علیرضا، سواری محمد. ارزیابی برنامه آموزشی رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :118-123

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1431-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645