:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 16-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازخوردهای اصلاحی(کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابی‌های تکوینی بر میزان عشق به یادگیری
کامران پورمحمدقوچانی1 ، بهشته قاسمی کهریز سنکی ، عزت اله قدم پور2 ، مریم شاکرمی2 ، راضیه جلیلی ، مهدی یوسف وند 3
1- موسسه آموزش عالی شاندیز - ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3- دانشگاه لرستان ، bberaka@yahoo.com
چکیده:   (6946 مشاهده)
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی بازخوردهای اصلاحی(کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابی­های تکوینی بر میزان عشق به یادگیری دانش­آموزان پسر پایه نهم متوسطه اول شهر الشتر بود.
روشها: این پژوهش به صـورت نیمه­تجربی بود که در آن از طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد.  نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که به روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه عشق به یادگیری مک­فارلن(2007) استفاده شد. داده­ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که بین دانش­آموزان پسر دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ عشق به یادگیری زبان انگلیسی(001/0P<، 58/24F=) تفـاوت معنی­داری وجـود دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین می­توان گفت که ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین می­تواند موثر باشد و در صورتی که معلمان بعد از ارزشیابی­های تکوینی از این مدل برای ارائه بازخورد استفاده کنند، می­توانند سطح عشق به یادگیری دانش­آموزان را به طرز معنی­داری افزایش دهند.
واژه‌های کلیدی: بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی، ارزشیابی تکوینی، عشق به یادگیری
متن کامل [PDF 402 kb]   (4326 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/6/23 | پذیرش: 1397/12/18 | انتشار: 1399/2/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها