1- برنامهریزی درسی، علوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران 2- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران ، kouroshfathi2@gmail.com 3- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران 4- گروه علم اطلاعات، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چکیده: (4928 مشاهده)
مقدمه: رایانش ابری و خدمات ابر به عنوان یک راه حل فناورانه برای توسعه خدمات آموزش میتواند در تسریع و توسعه خدمات این دسته از فعالیتها بسیار سودمند باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه تصویری جامع از حوزههای کاربردی خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری، به منظور آموزش و یادگیری میباشد. روش کار: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته و روش مورد استفاده، پژوهش نظریهای میباشد. برای شناسایی مجموعه و عناصر خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری با متخصصین حوزههای آموزش و یادگیری سازمانی مصاحبههای نیمه ساختار یافته سازماندهی شد. شرکتکنندگان در فرآیند مصاحبه با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. مصاحبهها با روش کدگذاری باز سازماندهی شدند. به منظور محاسبه پایایی کدگذاریهای انجام شده از روش پایایی بازآزمایی استفاده شد. یافتهها: سطح توافق (PAQ) مساوی با عدد 83/0 محاسبه گردید که نشان دهنده سطح بالایی از توافق درونی دارد. در مرحله دوم برای انسجام بخشی به دادهها و تعیین ارتباط مجموعههای خدمات آموزش و یادگیری مبتنی بر قابلیتهای رایانش ابری، از ساختار و روش مدیریت تعاملی (IM) و نرمافزار الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. و در بخش سوم که مرتبط با بخش کمی پژوهش میباشد از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار (Choice Expert) برای وزندهی به مجموعههای مذکور استفاده گردید. نتیجهگیری: براساس نظر اجماعی مدل جامع خدمات یادگیری مبتنی بر رایانش ابری ارائه گردید که عناصر اصلی به ترتیب اهمیت و وزن، شامل فرآیندهای پشتیبانی مدیریت یادگیری (247/0)، پشتیبانی تدریس (208/0)، ابزارهای آموزش و یادگیری (207/0)، پشتیبانی ثانویه آموزش و یادگیری (206/0)، پشتیبانی پیش از آموزش و یادگیری و تجزیه و تحلیل فراگیران (066/0) میباشد.
Nouri Kalkhoran F, Fathi Vajargah K, Khorasani A, Asnafi A R. Cloud Computing; A New Approach to Learning and Learning. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :74-83 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1807-fa.html
نوری فیروز، فتحی واجارگاه کورش، خراسانی اباصلت، اصنافی امیر رضا. رایانش ابری ؛ رهیافتی نوین در آموزش و یادگیری . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :74-83